„Linka Praha – Ostrava už nebude otrava.“ To sliboval ve čtvrtek jeden z transparentů, se kterým pobíhali po pardubickém vlakovém nádraží růžově odění stevardi a stevardky.

Je půl jedenácté dopoledne a do Pardubic právě dorazil žlutý vlak RegioJet. Součástí zastávky v krajském městě je také happening za lepší a čistší vlaky. Neinformovanému cestujícímu se ale spíš může zdát, že na vlakové nádraží dorazila pouť.

Firma známého podnikatele Radima Jančury začíná od pondělí provozovat vlaky mezi Prahou a Havířovem. A slibuje, že podstatně zvýší standard cestování. Nejlepší reklamou pro vlak RegioJet ale není ani tak dechová hudba linoucí se po celém nádraží, ale spíš příjezd rychlíku Českých drah z Prahy na stejné nástupiště. Ohlušující skřípění brzd a staré koženkové sedačky jsou vodou na Jančurův mlýn. Abychom byli spravedliví, pohodlí ve vlacích EuroCity je s RegioJetem téměř srovnatelné.

Páteřní linka železniční dopravy v České republice byla dosud pod patronátem Českých drah, to se ale po víkendu změní. Žluté vlaky nového dopravce nepůsobí na první pohled nijak bombasticky. Jsou to ostatně repasované starší rakouské vagóny. Vnitřek ale nabízí komfort srovnatelný s první třídou ve vlacích Českých drah.

Každý vagón má kapacitu jen 48 míst, takže široké kožené sedačky nabízejí všem cestujícím dostatek prostoru. I přes své pohodlí jsou ale tyto vagóny jen provizorní. V budoucnu budou sloužit jen jako záložní vozy, cestující budou mít k mání vagóny mnohem modernější.

Stejně jako ve svých žlutých autobusech bude Jančura nabízet i ve vlacích zdarma připojení k internetu. Důkazem toho, že funguje, je i tento článek, protože vlak RegioJet se ze své prezentační jízdy do Ostravy vrátil na pardubické nádraží až dlouho po uzávěrce dnešního vydání Pardubického deníku.

Není umění vlaky provozovat, ale naplnit je,“ říká Jančura

Konkurence už dorazila i na železnici. Od pondělí si cestující v Pardubicích, ale i v Ústí nad Orlicí budou moci vybrat, zda směrem na Prahu či Ostravu využijí služeb Českých drah nebo žlutých vlaků firmy RegioJet.

Nový dopravce začíná se třemi páry spojů, od prosince by měly žluté vlaky jezdit devětkrát za den.
Co všechno RegioJet slibuje? Výhodné tarify, stevardku na palubě vlaku nebo nápoje zdarma.

Startovací fáze

Společnost Radima Jančury začíná se startovací fází provozu. Už teď je ale prý o jízdenky velký zájem. „Na první týden provozu od 26. září do 2. října si už koupilo jízdenky téměř 1500 cestujících,“ uvedl tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj s tím, že každá jízdenka je současně i místenkou.
Odpůrci Jančurovi vyčítali, že popisem svých vlaků staví jen vzdušné zámky, a že podnikání na železnici je mnohem těžší než provozování autobusů.
„Vlaky sice jsou složitější, ale uměním není vlaky provozovat, ale naplnit je. Naším jediným zdrojem příjmů bude prodej jízdenek. České dráhy přitom doteď měly na této trase dotace, naším vstupem o ně ovšem přijdou,“ konstatoval majitel firmy RegioJet Radim Jančura.

Aby se nové firmě provoz vlaků vyplatil, musí prý být obsazené zhruba z osmdesáti procent. Podle Jančury se ale nedotované vlaky mohou v České republice prosadit i na jiných trasách. „Jsou to třeba trasy Praha – Brno nebo Praha – České Budějovice,“ poznamenal Jančura.
Na nejlukrativnější dálkovou trasu se chystá brzy vstoupit i třetí dopravce Leo Express.

Radim Jančura se vstupu konkurence neobává, ale přiznává, že tři dopravci se na trase jen těžko uživí.
„Můj tip je, že skončí České dráhy s provozem vlaků EuroCity a InterCity,“ nechal se slyšet majitel RegioJetu.

Radim Jančura ale nevzdává ani dotovanou železniční dopravu. Hejtmani ovšem dotované místní linky přidělili Českým drahám. Velké spory kvůli tomu Jančura měl například s hejtmanem Pardubického kraje Radko Martínkem (ČSSD).

„Radko Martínek a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek se nejvíce angažovali, aby smlouvy získaly České dráhy. Plánuji pozvat všechny hejtmany na projížďku vlakem RegioJet,“ poznamenal Jančura.

Lukáš Dubský