V kraji byla řada případů. Například vloni v červenci se v Červené Vodě střetl cyklista s protijedoucím autem. Vyšetřování ukázalo, že mužovu stabilitu na kole mohl silně ovlivnit alkohol, policisté mu naměřili 2,53 promile. Něčím silnějším na cestu se posilnil i cyklista, který vloni v srpnu havaroval v Třemošnici na elektrokole. Nadýchal 1,72 promile.

Nejčastější chyby

Dopravní policisté v Pardubickém kraji evidovali za minulý rok 102 přestupků cyklistů, požití alkoholu před jízdou bylo zjištěno u 12 z nich. „Cyklisté nejčastěji chybují při sjíždění z cyklostezek a odbočování, kdy se mylně domnívají, že nemusí dávat přednost vozidlům jedoucím z jejich levé strany s tím, že nevjedou do dráhy vozidel. Přechod pro chodce používají jako přejezd pro cyklisty a často jim chybí zákonem stanovené osvětlení a reflexní prvky,“ vyjmenovala časté chyby cyklistů mluvčí policie Eva Maturová.

Samostatnou kapitolou je pak nošení cyklistických přileb. V České republice bylo vloni při nehodách usmrceno 36 cyklistů. Výzkum přitom ukázal, že podstatná část z nich mohla přežít, kdyby měli helmu. Dopravní policie se snaží prosadit přilby do povinné výbavy cyklistů. Osmadvacet z 36 cyklistů, kteří vloni zemřeli na českých silnicích, přilbu nemělo.

Přilba může zachránit život

„Osmnáctým rokem sice končí zákonná povinnost mít ochrannou přilbu, ale určitě je nutné si uvědomit, že od úrazů hlavy v případě střetu s jiným účastníkem provozu na pozemních komunikacích plnoletost nikoho neochrání. Každý už od dětství ví, že správně připevněná přilba může mnohdy zachránit i život. Pokud sedáte na kolo, pamatujte, že i cyklista musí dodržovat předpisy, předvídat a chovat se tak, aby neohrozil sebe, ani nikoho dalšího,“ konstatovala na téma cyklistické přilby policejní mluvčí Eva Maturová.

Z analýzy nehodovosti cyklistů v České republice v roce 2019 vyplývá, že sice meziročně klesl počet usmrcených, počet těžce zraněných je však nadále varovný. Podle expertů má na rozsah zranění zásadní vliv, zda cyklista použil přilbu či nikoliv. „Zranění cyklistů, kteří použili přilbu, bylo v drtivé většině lehčího či středně těžkého charakteru. Ve většině případů se přitom jednalo o poranění horních či dolních končetin. Naopak cyklisté, kteří v době nehody neměli nasazenou ochrannou přilbu, zaznamenali značný nárůst v oblasti poranění hlavy, ať už se jednalo o lehké a středně těžké zranění, tak i nárůst vážných zranění hlavy,“ uvedla Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu, které společně s Besipem analýzu zveřejnilo. Experti cyklistům doporučují i používání takových prvků, které zvýší jejich viditelnost a pravděpodobnost, že řidiči aut na ně včas zareagují.

Analýza - krajské srovnání

Nejvíce usmrcených bylo evidováno ve Středočeskéma Jihočeském kraji (shodně 5 usmrcených). Nejlépe naopak dopadly kraje Plzeňský, Pardubický, Liberecký nebo Karlovarský (shodně jedna usmrcená osoba).

V případě těžce zraněných byl nejvíce zastoupen Středočeský kraj (40 těžce zraněných), nejméně naopak Plzeňský kraj (4).

Sousední Královéhradecký kraj vykázal 2 usmrcené a 28 těžce zraněných cyklistů.