Osm let trvalo než se bagry a další stroje vrátily na 88. kilometr dálnice D11 u Hradce Králové. Právě na místě, kde trasa končí uprostřed polí, v úterý premiér Bohuslav Sobotka, ministr dopravy Antonín Prachař i zástupci Královéhradeckého kraje a města Hradce Králové zahájili stavbu zhruba 2,5 kilometru dálnice do krajské metropole.

Slavnostní zahájení začalo o pár minut dříve než mělo. „Zahajujeme dříve a doufám, že je to úsilí Ředitelství silnic a dálnic, abychom neztratili ani minutu. D11 z Prahy do Hradce se staví zhruba třicet let. Pevně věřím, že ambice dostavby do několika let se povede," prohlásil premiér Bohuslav Sobotka.

Stavbaři mají za úkol nejen postavit 2460 metrů  nové dálnice, ale také pět mostů, jednu víceúrovňovou křižovatku a dvě protihlukové stěny. Stavba za 1,1 miliardy korun by měla být dokončená v srpnu 2017.

Pokračování dálnice zdržely nevykoupené pozemky i jednání se stavební firmou.

Termín dokončení může ale zhatit ještě několik okolností. První z nich je výkup pozemků od sester Ludmily Havránkové a Jaroslavy Štrosové. Státu chybí k dostavbě 0,27 hektaru těsně za železniční tratí.

Polovinu pole se rozhodlo odkoupit město Hradec Králové. Pozemek, který město chce získat za 1,7 milionu korun, pak smění z Ředitelství silnic a dálnic  za pozemky pod terminálem hromadné dopravy. Tam teď magistrát platí nájem přes dva miliony korun ročně.

„Pro Hradec je dostavba klíčová. Staneme se městem na dálnici, což ale nepomůže odklonění kamionové dopravy. K tomu potřebujeme R35 a severní tangentu. Pak to bude v Hradci pěkné a bez náklaďáků. Bez dálnice k Jaroměři by ale neměla tangenta na co navázat," pochvaloval si Zdeněk Fink, primátor Hradce Králové.

Dálnice začne 
růst od Kuklen

Než se vyřeší zbývající pozemek, firma začne stavět z druhé strany od Kuklen. „Domluva s paní Havránkovou je na dobré cestě. Řešíme s ní prodej i směnu pozemku. Doufám, že v řádu několika týdnů budeme úspěšní. Prvně začneme mimoúrovňovou křižovatkou Kukleny, která je opravdu velmi komplikovaná, poté se začnou stavět mostní objekty a pilíře, které jsou technologicky náročnější a k tomu budeme dopojovat komunikace," řekl Antonín Prachař, ministr dopravy.

Dostavbu dálnice provede sdružení firem Eurovia, Metrostav a Strabag, na stavbě by mohlo pracovat zhruba 150 lidí. Podle Prachaře stát ušetřil díky dohodě se zhotovitelem oproti ceně vyplývající z původní smlouvy z roku 2002 zhruba 18 procent, tedy necelých 270 milionů korun.

Archeologové hledají poklady

Zdržení by mohlo také nastat kvůli povinnému archeologickému výzkumu. Ten se ze zákona musí provést před každou stavbou.

„Na úseku jsme již dříve pracovali, takže zhruba víme, co zde najdeme. Jedná se o naleziště ze starší doby bronzové a sídliště, kde budou tisíce předmětů. Očekáváme také pohřebiště z této doby i z raného středověku," vysvětlila Naďa Machková Prajzová, ředitelka Muzea východních Čech v Hradci Králové.

Archeologové nejdříve zjistí, kde se věci nacházejí a poté vyzvednuté objekty poputují do muzea, kde je odborníci prozkoumají v laboratořích.

Vědci musí prozkoumat  zhruba dvacet hektarů půdy, na dvanácti se domnívají, že najdou různé předměty. Podílet se na výzkumu budou stovky lidí včetně studentů archeologie. „Pokud nás nepřekvapí krutá zima nebo extrémní nález, tak bychom na místě měli být hotovi do deseti měsíců," dodala ředitelka muzea.

Stotřicítkou 
až do Polska

Stát i kraj také připravují další část dostavby dálnice. „Věřím, že než bude úsek do Hradce zkolaudován, tak začne další etapa výstavby dálnice do Jaroměře. Máme vykoupeno 92 procent pozemků," uvedl Lubomír Franc, hejtman Královéhradeckého kraje.

Přípravu pokračování výstavby dálnice D11 na Jaroměř potvrdil i ministr Prachař. „Věřím, že Senát  schválí novelu zákona, která narovnává ceny výkupu pozemků. Máme připravené smlouvy, které okamžitě nabídneme vlastníkům pozemků, abychom výkupy zintenzivnili," dodal Prachař.

Dálnice nyní končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan.

Komunikace má pokračovat přes Jaroměř až k polským hranicím. Do Jaroměře silnice povede v dálniční kategorii jako D11 a dále jako rychlostní silnice R11.

…a bagry vyjely

Poznámka Imricha Dioszegiho:

Premiér mávl a bagry vyjely… Kdepak, ani rukou mávnutím. Stát a jeho zástupci budoucnost dálnice D11 pevně v rukou nedrží. A ani nedrželi. Východočeši jezdili léta do Prahy či do Paříže po silnici smrti přes Vlkov pod Oškobrhem jenom proto, že stát a politici byli prostě neschopní. Nedělali svou práci, jak měli.

Své o tom ví Ludmila Havránková, na kterou politici dokázali hlavně nadávat. Nebo ji využít pro předvolební kampaň. Nikdy nebyla její vina, že k Hradci a kolem něj se další část dálnice začala – údajně – stavět až v úterý.

Plačická farmářka vede boj o své pozemky s ohledem na své možnosti i odpovědnost čestně a spravedlivě. Chová se jako rozumný hospodář. Tím ale měli být hlavně správci věcí veřejných.