A to je ten problém: „před“, nikoliv „za“. Největšími špunty na stávající pětatřicítce jsou právě Mýto a Litomyšl. Jenže tam se se ŘSD s obcemi a také s majiteli pozemků doposud handrkují o konečnou podobu dálnice.

Jedněm vadí, že tam a tam nebude protihluková stěna. To je třeba příklad Knířova u Vysokého Mýta. Druzí zase křičí proti samotné trase dálnice, protože přetne jejich pole a jako náhradu nedostanou pozemky jiné, nýbrž peníze. Kvůli tomu je stále v ohrožení úsek kolem Litomyšle.

Právě u Litomyšle se „sekla“ farmářka Zdislava Vaňousová z blízkých Bohuňovic. Její vzdor připomíná kauzu farmářky Havránkové z Plačic u Hradce Králové, na jejímž odporu proti stavbě dálnice D11 si vylámalo zuby hned několik ministrů dopravy. Zprovoznění D11 kvůli pár hektarům polí oddálila o nejméně deset let.

Trasa D35Zdroj: Archiv

Jen o pár kilometrů dál zase proti trase dálnice bojují lidé z Kornic a ze Strakova.

Právě kolem Mýta a Litomyšle by se přitom mělo začít stavět už v roce 2022. Jenže spory o D35 tady se tady táhnou už deset let a moc se za tu dobu nevyřešilo.

A do toho přicházejí s protesty i lidé z vesnic, které přitom D35 mine obrovským obloukem. Třeba z 10 kilometrů vzdálené Luže na Chrudimsku. Bouří se tu kvůli zahlcení náklaďáky stavbařů, kteří tudy jezdí na stavbu dálnice.

Vizualizace modernizovaného prostoru před železničním nádražím. Autobusového nádraží se rekonstrukce netýká.
V Chrudimi začala přestavba přednádraží

„Nikdo se nás na nic neptal. Až do května, poté, co jsme opakovaně psali a volali na ŘSD, jsme nedostali jedinou informaci. Kamiony by tu přitom měly jezdit až do roku 2021,“ postesklo si vedení města Luže. Ve zdejším turistickém informačním centru je nyní k podepsání i petice proti těžké kamionové dopravě.

„Stavbu D35 sice vítáme, ale nyní musíme řešit to, že výstavbou dálnice jsou a budou poškozovány silnice II. a III. třídy. Návozové trasy na stavbu se týkají asi 316 kilometrů silnic a 95 obcí a měst,“ přisvědčil náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Nyní rozestavěný úsek D35 z Opatovic do Ostrova má být hotový v roce 2022 a od tranzitní dopravy výrazně uleví Pardubicím, Hradci a obcím Kolem Býště a Holic. Až za Litomyšl bude D35 dostavěná nejdříve v roce 2026.

• Jde o dostavbu pouhých 100 km dálnice mezi Opatovicemi a Mohelnicí. D35 poté díky propojení s D11 u Hradce a D1 u Přerova bude pro tranzit na severní Moravu alternativou k brněnské D1.
• Vloni v prosinci se začalo stavět prvních 27 kilometrů k Vysokému Mýtu. Spory ale trvají ohledně dalšího úseku k Litomyšli.