Majitelé domů a obchodů z třídy 17. listopadu v úterý odevzdali městu petici, kterou podepsalo 46 odpůrců plánovaných změn. Podle nich uvažovaná koncepce jednoznačně zvýhodňuje pouze cyklisty. A podnikatelům má uškodit. „Toto řešení je naprosto proti rozvoji a podpoře malého a středního podnikání v našem městě a rovněž tak v rozporu s prohlášením většiny politických stran, které se vesměs k této podpoře hlásí,“ je uvedeno v petici. Jejich návrh na řešení situace ve formě plánku najdete níže v článku.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš podle svých slov obavy o dopad na podnikání chápe. „Ale po schválení povinného odstupu při předjíždění cyklisty 1,5 metru je podle mého názoru má obava o výrazném zhoršení plynulosti dopravy na této komunikaci oprávněná,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš.

Psali jsme již:

Lidé se nejvíce bojí, že se z obchodního bulváru stane mrtvá zóna. A obchody a služby se přesunou pouze do obchodních center. Obchodníci tak cítí ze strany města křivdu, vadí jim, že o parkovací místa přijdou.

Počty vozů se v Pardubicích každým rokem zvyšují, parkovací místa však nepřibývají. Odstraněná parkovací stání v této ulici se neplánují nahradit. S tím se pojí problém se zásobováním jednotlivých obchodů a celkově jejich dostupnost. „Dodavatelé k nám jezdí s velkými dodávkami. Prodáváme i hodně těžké kytky,“ konstatovala majitelka květinářství Kristýna Pětioká. Nad přesunutím prodejny neuvažuje, svoji prodejnu by musela nejspíše zrušit. „Neumím si to představit, doufáme, že město ještě změní názor,“ dodala.

Strach mají i další majitelé obchodů. „Když má někdo objednané zboží, musí sem dojet autem, jinak k nám nepůjde. Takhle přijdeme o zákazníky,“ uvedla prodavačka z obchodu s textilem, která si nepřála uvést své jméno.

Lidé se nejvíce bojí, že se z obchodního bulváru stane mrtvá zóna. A obchody a služby se přesunou pouze do obchodních center. Obchodníci tak cítí ze strany města křivdu, vadí jim, že o parkovací místa přijdou.

Dopravní situace na třídě 17. listopadu podle dat náměstka pro dopravu Petra KvašeDopravní situace na třídě 17. listopadu podle dat náměstka pro dopravu Petra KvašeZdroj: Deník

„Přínosy návrhu ve formě zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy pro všechny účastníky provozu významně převyšují tuto jedinou nevýhodu. Rád bych vyvrátil názor, že navrhované změny jsou vedeny bezhlavou preferencí cyklistické dopravy na úkor parkování. Cílem je jednoznačně zachování plynulosti provozu na této komunikaci,“ dodal Kvaš.

Provoz cyklistů a koloběžkářů na třídě 17. listopadu je problematický. Část z nich se bojí jezdit v tak hustém provozu, a proto zvolí pro cestu raději chodník. „Jezdí tu jak šílenci na kolech i koloběžkách. Ohrožují i děti, určitě by se s tím něco mělo udělat,“ poznamenala prodavačka z jednoho obchodu. Na obou stranách ulice mají vzniknout cyklopruhy, čímž se jízda po ulici stane pro cyklisty bezpečnější.

Obě strany sporu se shodují, že chtějí na této frekventované ulici větší bezpečnost. Iniciátoři petice tak navrhli jinou možnost trasy cyklostezky, a to Štefánikovou ulicí. „Navrhovanou trasu samozřejmě nechám prověřit odborníky na dopravu,“ informoval Kvaš. O změnách bude dále jednat zastupitelstvo města.

Alternativní trasa cyklostezky podle autorů petice.Alternativní trasa cyklostezky podle autorů petice.Zdroj: Autoři petice