Smlouva na přestavbu přednádraží je podepsána. Práce mohou začít poté, co nabydou právní moci všechna potřebná stavební povolení, tedy po 10. říjnu.

Vítězná firma Strabag má během 180 dní vybudovat 
v prostoru před budovou hlavního vlakového nádraží moderní víceúčelový dopravní uzel. Projekt za 176 milionů korun bude spolufinancován z programu švýcarsko-české spolupráce.

KONEC STAVBY? IDEÁLNĚ V BŘEZNU

Město si o tyto peníze řeklo doslova za pět minut dvanáct a bojuje s časem – prostor před hlavním vlakovým nádražím musí zrekonstruovat co nejdříve, aby nepřišlo o švýcarské dotace. „Jsme posledním projektem z tohoto programu," uvedl náměstek primátora Jan Řehounek. „Máme oficiálně potvrzeno, že švýcarská strana souhlasí s posunutím termínu dokončení projektu na 14. červen příštího roku. Od Švýcarů můžeme získat 85 procent způsobilých nákladů, maximálně 108 milionů korun," doplnil Jan Řehounek. Pokud půjde vše podle plánu, mohl by být prostor před pardubickým vlakovým nádražím opravený na konci března 2017.

Velkou ránou bude zahájení stavby pro už tak dost komplikovanou dopravu 
v Pardubicích. Budovat se bude za plného provozu.

„Následující půlrok bude pro město, co se organizace dopravy týká, náročný. Práce se bude odehrávat v mís-tech, která jsou velmi exponovaná. Chci požádat všech-ny, kdo tímto prostorem musejí projíždět, o shovíva-vost," uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

DOPRAVNÍ PODNIK PŘESUNE ZASTÁVKY

Přestavba přednádraží silně poznamená i městskou hromadnou dopravu. „Musíme přesunout všechny zastávky a nástupní hrany 
z prostoru před nádražím směrem k Palackého ulici," přiblížil ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán. Po dohodě se stavitelem podnik vybuduje i provizorní zastávkové přístřešky. „Bude se stavět přes zimu, nemůžeme nechat cestující moknout. Zastávka u lihovaru bude až do konce stavby přístupná jako nyní. Jakmile se otevře nový terminál, tak tato zastávka zmizí," nechal se slyšet Tomáš Pelikán.

Nyní finišující přestavbu nedaleké křižovatky Paramo komplikovaly obavy z nevybuchlých pum z dob druhé světové války. V případě přednádraží speciální průzkum nařízen nebyl. Riziko je zde minimální. Samotné vlakové nádraží bylo vybudováno až v padesátých letech 20. století, prostorem před ním byly taženy sítě. Místo je tedy již jednou prověřeno.

Na modernizaci přednádraží by mělo v budoucnosti navazovat ještě vybudování terminálu B pro linkové autobusy, jehož příprava se již rozběhla, a lávky na Duklu.

„Ve stádiu úvah je pak výstavba malého terminálu jih na Dukle," dodala náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Co se do jara změní před nádražím?

- změní se organizace automobilové dopravy
- klidová zóna s vodním prvkem se přesune na vhodnější místo
- vznikne stání pro vozy městské hromadné dopravy (bude vybaveno moderními informačními systémy)
- přibudou nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy v bezprostřední blízkosti nádraží
- postavena bude cyklověž se samoobslužným systémem a také venkovní kryté stojany pro jízdní kola
- v prostoru přednádraží bude umístěn i památník Jana Pernera