Ministerstvo dopravy původně chtělo zadat dvouletou smlouvu přímo státnímu dopravci, jenže o trať (alespoň verbálně) projevily zájem i alternativní dopravci Arriva a Leo Express. Oficiální nabídku nakonec podala vedle drah jen Arriva.

Pod sto korun za vlakový kilometr

České dráhy na trase jezdí na základě smlouvy z roku 2015, za jeden vlakový kilometr platí ministerstvo dopravy 127 korun za kilometr. Ročně to vychází zhruba na 133 milionů korun. Nově cena výrazně spadne, nejnovější nabídka drah je 97,95 koruny na vlakový kilometr.

„Stávající dopravce podal pro stát nejvýhodnější nabídku, kdy nabídl dvouleté provozování vlaků z Pardubic do Liberce s úsporou 30 milionů korun ročně. Za tyto ušetřené peníze lze ještě více zkvalitnit služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ministerstvo má nyní dvouměsíční lhůtu na podepsání objednávky.

Vítěz musí vyjet už letos v prosinci

Ačkoliv ministerstvo vybíralo z více nabídek, úředně jde stále o přímé zadání. Malý zájem dopravců může souviset i s tím, že vítěz musí vyjet už letos v prosinci, což zástupci soukromých firem nedávno na sněmovním podvýboru pro dopravu označili za šibeniční termín. Do dvou let chce ministerstvo dopravce na trati vybrat v otevřeném výběrovém řízení.

Jan Šindelář, zdopravy.cz