Jediným železničním dopravcem v kraji jsou v současnosti České dráhy. To by už ale příští rok nemusela být pravda. Pardubický kraj totiž už několik měsíců řeší dopravní obslužnost na železnici mezi Ústím nad Orlicí na Králicko a jedná i se společností Leo Express.

Spojení do Wroclawi

V roce 2019 totiž končí stávající smlouva o zajištění železniční dopravní obslužnosti s Českými drahami. A kraj se otevřel jednání se všemi dopravci, kteří projevili zájem. „Společnost Leo Express nás kontaktovala s nabídkou na provozování regionální železniční dopravy na dvou tratích z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lichkov, Králíky až do Mlýnického Dvora a z Dolní Lipky do Hanušovic,“ uvedl radní pro pro oblast dopravy Michal Kortyš.

Kromě provozu dvou zmíněných tratí 024 a 025 je stále ve hře i přímé spojení s polskou Wrocławí, kam momentálně neexistuje žádné přímé spojení a cestující musí přesedat. To řadu z nich odrazuje a navíc to prodlužuje dobu cesty. Leo Express se svými vlaky v charakteristické zlato-černé kombinaci je v úzkém kontaktu s polským dopravcem, který by paralelně k němu mohl zajišťovat další páry vlaků.

Stávající jednotky typu Stadler Flirt jsou navíc jedinými schválenými zároveň pro provoz v Česku i v Polsku. A to není jediný bonus… „Také motorové jednotky Alstom LINT pro osobní vlaky. Ty má dopravce osazené klimatizací, bezdrátovým internetovým připojením či automaty na občerstvení, což by opět posunulo kvalitu cestování v našem kraji,“ doplnil hejtman Martin Netolický, který byl po jednání s majitelem společnosti Leošem Novotným mile překvapen.

„Řádově během několika dnů jsme obdrželi nejen návrh jízdního řádu, informaci o opravárenství a možném druhu nasazených moderních vozidel, ale také finanční model, který se nám jeví z hlediska splnění jako velmi reálný. Nabídka zároveň obsahuje i možnost zajištění navazující autobusové dopravy v turisticky exponované oblasti, nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic,“ nechal hejtman nahlédnout pod pokličku jednání, které bude pokračovat tématy sankčního mechanismu, spolupráce s tarifem IREDO či způsobem prodeje jízdenek.

Další kroky čekají Michala Kortyše i ve spolupráci s Českými dráhami, kde kraj jedná o předložení finančního modelu na zajištění dopravy na území celého kraje. Právě České dráhy nyní zajišťují sobotní historické jízdy z České Třebové na Králicko, kterých se už letos zúčastnilo přes tisíc lidí. Historické vlaky budou jezdit do konce září.