Další varování
Boj s urputným mrznoucím deštěm ještě potrvá. Meteorologové původně ledovku hlásili jen na pondělí pro východ Čech a Moravu, později ohlásili, že přetrvá až do úterního večera a zasáhne celé Česko, a včera před polednem varovali, že nebezpečí hrozí i ve středu. Nová výstraha platí také pro východní Čechy. Dnes by měly srážky postupně ustávat a současně by se mělo oteplit.

Nejdřív nic, pak „hic". Po teplém listopadu nás začátek prosince přivítal do zimy skutečně se vší „parádou".

V jedné svitavské aleji dokonce ledem přetížená větev stromu spadla na kolem procházejícího 40letého muže. I přes veškeré snahy o resuscitaci na místě zemřel.

„Událost se stala po druhé hodině ráno, bude ještě provedena pitva," řekla mluvčí pardubické krajské záchranky Helena Škuligová.

Co je ledovka?
• Ledovka se tvoří při mrznoucím dešti a o tom, zda vznikne, rozhodují desetiny stupně Celsia. Srážky, které v teplém vzduchu roztají, už nestihnou před dopadem na zem znovu zmrznout a přimrzají až na prochlazené zemi nebo na předmětech s teplotou pod bodem mrazu. „Tvoří se souvislá vrstva ledu, která od předmětu často nejde oddělit," řekl meteorolog Jan Šrámek.
• Podle meteoroložky Jany Hujslové má povrch země větší setrvačnost teploty, silnice navíc bývají chemicky ošetřeny. „Zem nebyla tak podchlazená, protože ještě nebyla zima. Dráty, stromy a auta jsou ale ve vzduchu, tak rychleji prochládají. Proto na nich déšť namrzá," vysvětlila.
• Hranice, kdy ledovka vzniká, je velmi tenká. Stačí minimální teplotní výkyvy a situace může být odlišná. „Každá desetinka rozhoduje, už to může hrát roli," poznamenala meteoroložka.
Ledovka bývá zaměňována s náledím. Zatímco náledí se tvoří jen na zemi a vzniká zmrznutím vody, která už na chodnících a silnicích byla, ledovka pokrývá také stromy, elektrické vedení či antény.

Nejhorší kalamitu sice máme už za sebou, ale ještě včera večer byly desítky domácností především u Pardubic bez proudu. Ráno to byly podle uklidňujících zpráv energetiků stovky, pravděpodobně však mnohem víc.

„Sotva naše čety opravily některé poruchy, objevily se nové. Ještě teď večer pracují na zbývajících asi třech výpadcích vysokého napětí, ovšem situace se stabilizuje. Během noci by mohl být odvolán kalamitní stav jak na Svitavsku, tak na Chrudimsku," hlásila včera večer mluvčí východočeských energetiků Šárka Beránková.

O komplikované situaci v našem regionu výmluvně hovoří už skutečnost, že ve zbytku země energetici vyhlásili kalamitní stav už jen na Přerovsku.

Za všechno může ledovka, která začala především jižní část východních Čech ochromovat už v pondělí navečer s příchodem deště. Mrznoucího deště, který z podchlazených povrchů vytvářel doslova kluziště.

V příkopech končily desítky aut, ambulance plnili lidé, kteří si na kluzkých chodnících lámali nohy, a ochromena byla hlavně železnice.

Z hlediska počtu úrazů  ale bylo horší pondělí než včerejšek. Avšak počty zraněných nebyly tak hrozné, jak se mohlo podle kolapsové situace na silnicích zdát.

„Chodci byli rozhodně zodpovědnější než řidiči, naštěstí i u nich byla zranění vesměs lehčího charakteru," uvedla za celý Pardubický kraj mluvčí záchranky Škuligová. Podotkla ale, že přesto počet výjezdů za celé pondělí – 147 – je letošním rekordem. Včerejšek už byl o něco klidnější.

V hradeckém kraji, kde zdaleka nespadlo tolik mrznoucích srážek, byla situace lepší a zraněných mnohem méně.

Množství nehod se však ani tady pomalu nedalo dopočítat. Některé okresky dokonce musely být ráno kvůli ledovce nebo popadaným stromům uzavřeny.  Vstup do lesů nyní nedoporučují ani lesáci.

Silnice se snažili cestáři ošetřovat, ale marně: Sůl jim déšť ihned splachoval. „I našim vozům se to hodně klouzalo a některé uvízly v kolonách," omlouvali se dispečeři.

Více než čtyři hodiny byla uzavřena i silnice I/35 u Litomyšle, kde se střetla dodávka s kamionem.

„Écéčka" uvízla kvůli zamrzlým drátům v polích

Pardubice/Hradec Králové - Dostat se v úterý vlakem po hlavním českém koridoru z Pardubic do Prahy nebo na druhou stanu do Olomouce byl téměř nadlidský výkon. Troleje obalil led a elektrické lokomotivy musely vyprostit staré dieselové. A stovky cestujících si při čekání v polích ani nemohly zatopit…

„Pardubické nádraží doslova praskalo ve švech, tolik lidí jsme tady snad v životě neviděli. Snad půlka vlaků byla odřeknuta, další měly obrovské zpoždění. Jedním slovem chaos," řekla Marie Kubešová, která se tak téměř celý den trmácela do 100 kilometrů vzdáleného Mělníka.

Obrovská, až dvouhodinová zpoždění měly i spoje mezi Hradcem Králové a Prahou. České dráhy už cestujícím přislíbily odškodnění ve formě poukázek, ačkoliv by ho plnit nemusely, za meteorologické vlivy nenesou žádnou odpovědnost.

Regionální železniční doprava, která není elektrifikovaná, naproti tomu fungovala podle jízdního řádu. „Nepamatuji se, že by nás počasí zasáhlo v tak velkém rozsahu," řekl Tomáš Netolický z krajského ředitelství ČD.

Situaci dopravcům komplikovaly i stromy, popadané pod tíhou ledu. Situace se na železnici začala zlepšovat až odpoledne.