Jak se hodnotí stav mostů?1 bezvadný stav
2 velmi dobrý stav
3 dobrý stav
4 uspokojivý stav
5 špatný stav
6 velmi špatný stav
7 havarijní stav
Je jich více než 2 tisíce. Takové množství mostů najdete v obou východočeských krajích.
Královéhradecký kraj
Na silnicích první třídy není ani jeden v havarijním stavu. Nedávno byla dokončena velká rekonstrukce v Trutnově, další obří akcí je oprava mostu přes Orlici na hradeckém okruhu.
Na menších silnicích je po rekonstrukci například Most v Mlékosrbech. Ale ani na těchto cestách není ani jeden v havarijním stavu.
„Vloni jsme měli na opravy dvacet čtyři milionů, letos sedmnáct," říká Roman Blažek z krajské správy a údržby silnic. On s kolegou mají na starosti mosty na silnicích druhé a třetí třídy, na komunikacích první třídy zasahuje ředitelství silnic a dálnic.
Pardubický kraj
„V tuhle chvíli rekonstruujeme most v Albrechticích, vloni jsme dokončili opravu v Jablonném," vypočítává mostař Pavel Dubrovský z pardubického ředitelství silnic a dálnic.
Jeho kolega ze správy a údržby silnic Dušan Chocholouš se zabývá stavbou mostu na obchvatu Chrudimí a také akcí ve Starém Dvoru u Třemošnice.
„Od jara se kutá, přibližně v listopadu by mělo být hotovo," říká. On má na starosti mosty v okresech Chrduim a Pardubice.
Radek Soukup se na silnicích nižších tříd zabývá mosty v okresech Svitavy a Ústí nad Orlicí.
A právě v jeho rajonu se najdou dva případy označované číslem 7, tedy ty, které jsou v havarijním stavu.
První je v Březové nad Svitavou. „Tady je dočasně omezený provoz kvůli zatížitelnosti. Nejezdí přes něj ani autobusy," vykládá Soukup. „Rekonstrukce je připravena," uklidňuje.
Druhý najdete na Dolní Moravě pod Kralickým sněžníkem. Přes něj se nejezdí.
„Ve velmi špatném stavu máme do dvaceti mostů, ale jde o malé do deseti metrů," vypočítává mostař.
Do mostu nesmí téct, to je ten základ, popisuje mistr mostařHradec Králové V celém regionu jich je vlastně jen šest. Půltucet odborníků, kteří se starají o mosty na silnicích v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
„Známe se, máme spolu dobré vztahy," říká Michal Peš, z královéhradeckého ředitelství silnic a dálnic.
On a jeho kolega z pardubické pobočky Pavel Dubrovský mají na dohled mosty na silnicích první třídy.
Čtveřice jejich souputníků z obou krajských správ údržby silnic se stará o ty na silnicích nižších řádů tedy na všech komunikacích druhé a třetí třídy.
V Královéhradeckém kraji jich je osm set osmdesát pět, v Pardubickém přibližně o šedesát méně.
Kdy musí mistr mostař zasáhnout? Samozřejmě u menších záležitostí to tolik nehoří, ale na hlavních tazích je potřeba nečekat. „Snažím se, abychom všechno opravovali, když se most dostane na body čtyři až pět," popisuje Peš. Ve všeobecně využívané hodnotící stupnici to značí uspokojivý až špatný stav. „Hlavním krokem je výměna hydroizolace. Do mostu prostě nesmí tíct, to je ten základ," doplňuje.