Severovýchodní obchvat za téměř jeden a půl miliardy korun povede z Trnové směrem na sídliště Dubina. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, očekává, že po jeho zprovoznění ve městě výrazně poklesne tranzitní doprava. Zhruba čtyřkilometrová čtyřproudová spojka usnadní řidičům průjezd od Hradce Králové směrem na Sezemice a Dašice. Na trase z Hradubické na Dubinu budou ale řidiče čekat jedna světelná a čtyři kruhové křižovatky.

Unikátní most i protiskluzový beton

Stavebně nejnáročnějším prvkem bude zavěšený 257 metrů dlouhý dvoupolový most přes Labe. Příprava mostu je nyní v plném proudu. Těžká technika už začala s vrtáním mostních pilot, které budou v hloubce 15 metrů. Samotný unikátní most je pro stavbaře výzvou a má hned několik „nej“.

Dlouho očekávaná stavba severovýchodního obchvatu ovlivní dopravu ve městě.
Dopravní omezení spojené se stavbou obchvatu se odsouvají. Práce začnou za týden

„Rozpětí 135 metrů přes Labe řadí tento most k největším zavěšeným mostů u nás. Dominantou bude pylon, který bude vysoký 60 metrů a 48 metrů nad mostovkou,“ přiblížil unikátní konstrukci Pavel Vítek z firmy Hochtief CZ, která zakázku získala společně se společnostmi Doprastav a Silnice Čáslav.

Poprvé u nás tu budou použity závěsy se sedly v pylonu, kterých bude pouhých 7. Ve srovnání s jinými mosty v okolí je to podstatně méně. Například Poděbradský most jich má na jedné straně pylonu 21.

Severovýchodní obchvat Pardubic

Délka: 4,2 kilometru
Cena: 1 446 miliardy korun bez DPH
Zhotovitel: Hochtief CZ, Doprastav, Silnice Čáslav
Počet stavebních objektů: 95
Počet protihlukových stěn: 12
Počet mostů: 8
Délka trvání stavby: 27 měsíců

„Mostní závěs bude zatížen na dva tisíce tun a unese dvojnásobek. Pro představu, pokud bychom vzali všechny tanky, které vlastní česká armáda, a který je údajně 81, tak jeden mostní závěs je unese všechny,“ uvedl zajímavé srovnání Vítek.

Novou mostní konstrukci budou stavbaři po dokončení postupně vysouvat přes řeku. Potřebují k tomu 32 metrových dílů. Až poté odborníci postaví pylon a namontují mostní závěsy.

Na chodník architekti vybrali vysokohodnotný beton, který ŘSD použije vůbec poprvé. „Je to materiál, který je velice odolný proti vlivu prostředí. Kluzkost povrchu, kterou můžeme registrovat například na lávce v Hradci Králové, máme na této stavbě ošetřenou tak, že povrch bude jiný a bude protiskluzový. Navíc mu nevadí solení,“ porovnává stavbu s nedávno otevřenou kontroverzní lávkou pro pěší v sousedním Hradci. Novou dominantu mají stavbaři za úkol dokončit do března 2025.

Součástí stavby jsou i protihlukové stěny, které mají ochránit Polabiny i Dubinu od hluku. Stavbaři jich podél trasy postaví 12 v celkové délce přes 1 600 metrů.

Dopravní omezení

Stavbaři pracující na severovýchodním obchvatu se pomalu posouvají směrem do města. Od pondělí 22. května silničáři uzavřou Poděbradskou ulici, kde řidiči neprojedou v úseku od restaurace U Kalvodů na kruhový objezd u Baumaxu. Od půlky května až do konce září tak bude omezena doprava v ulicích Poděbradská, Bohdanečská a Trnová. Tam budou dělníci pracovat na přeložení stávajících inženýrských sítí, vedení ČEZ, datových rozvodů a na vybudování kompletně nové kanalizace.

Sporný úsek trasy, přechod obchvatu přes Chrudimku poblíž Červeňáku
VIZUALIZACE: Jihovýchodní obchvat Pardubic by se mohl začít stavět v roce 2023

S omezením na tomto frekventovaném úseku musí řidiči počítat několik měsíců. Výjimku dostane MHD, která bude Poděbradskou ulicí obousměrně projíždět.

Dopravní omezení spojená s výstavbou severovýchodního obchvatu Pardubic.Dopravní omezení spojená s výstavbou severovýchodního obchvatu Pardubic.Zdroj: ŘSD

„V první etapě v letošním roce zůstane zachovaný kyvadlový průjezd pro městskou hromadnou dopravu. V příštím roce pak bude kompletní uzavírka Poděbradské ulice od Globusu až po křižovatku u restaurace U Kalvodů,“ přiblížil provoz vedoucí stavby Michal Cimbál s tím, že se omezení částečně dotknout i ulice Hradecké, kde silničáři musí přeložit horkovod. Přeložky musí silničáři stihnout mimo topnou sezónu.

Severovýchodní obchvat Pardubic
Z Globusu na Dubině za pět minut. Projeďte se už nyní po budovaném obchvatu

„Dále omezíme provoz na cyklostezkách ze Starého Hradiště, naopak u budovaného mostu na cyklostezce provoz zachováme po celou dobu výstavby,“ dodal Cimbál.

Zdroj: Michal Žampach

Jde o dosud největší silniční zakázku v Česku v režimu Design & Build. To znamená, že firma stavící obchvat, postupuje podle projektu, který sama zpracovala. Na dokončení celé silnice má firma 27 měsíců, tedy více než dva roky. Skončit má na jaře 2025.