Uzavírka u Parama nekomplikuje život jen v Pardubicích, ale zatápí především menším obcím, kterými je vedena objízdná trasa pro úsek Chrudim – Přelouč.  Hlavním strašákem jsou nákladní auta, která se do obcí valí po okresních silničkách, kde se sotva vedle sebe vejdou dva „osobáky".

I když starostové obcí chápou, že objížďka je nutnost, mají obavy. Oprava silnice za miliony v obci s rozpočtem v řádech milionů korun je totiž nad jejich možnostmi.

Zkracují si trasu

„Před třemi roky jsme v obci nechali udělat novou silnici a chodníky. Bojíme se, že za ten rok, co má uzavírka trvat, nám z nich moc nezbude," obává se starosta Starého Mateřova Pavel Sehnoutek.
Starý Mateřov má totiž tu smůlu, že značená objížďka přes něj sice řidiče nevede, ale cesta tudy je kratší a řidiči toho využívají.

„Řidiči to přes nás mají kratší o čtyři kilometry. Než uzavírka začala, projely obcí tak čtyři kamiony za den. Teď jich tu je  ve špičce osm za hodinu. Krátí si to přes nás zvlášť ze směru od Přelouče," dodává Pavel Sehnoutek a chce žádat o rozmístění značek zakazujících vjezd kamionů do obce. A není sám. Stejné výhrady mají i Třebosice a Staré Jesenčany.


„Nás na jednání přizvali, a tak jsme měli možnost alespoň žádat o určitá opatření. Chtěli jsme mezi obcemi omezení rychlosti na 60 kilometrů v hodině a v obci čtyřicet, zpomalovací psychologické brzdné pruhy na vozovce kvůli dětem a zákaz vjezdu nákladních vozidel a větší dozor ze strany policie. Ne ve všem nám ale vyhověli," přidává se starostka Třebosic Stanislava Stejskalová.
„Odvolání proti trase jsme podali, i když už jsou na ni puštěna auta," podotýká Stanislava Stejskalová.

O něco smířlivější jsou v Čepí. „Ani ne tak proto, že by to u nás bylo jiné, tady totiž podobná situace nenastala poprvé," vysvětluje starostka Zuzana Dvořáková.
„Jinak jsme na tom stejně. Jsou rozbité hrany chodníků, omezuje to život v obci, zpožďují se autobusy. Na všechno jsme při jednání upozorňovali s tím, že chápeme nutnost té objížďky. Byť ten hlavní proud vede na Živanice a Lázně Bohdaneč, přece jen nárůst  dopravy cítíme. Na rozdíl od nás jsou ale jejich silnice fyzicky schopny tu dopravu zvládnout. Naše staré, neopravené a zcela rozbité okresky na to nemají. Jak to vypadá, když se tam potkají dva náklaďáky, jsme viděli hned druhý den, když se do příkopu s utrženou krajnicí převrátila cisterna s moukou. Jak to pak bude vypadat v zimě, až se tam podmínky ještě zhorší, si raději nechci ani představovat. Když se tam stane něco podobného, tak z Čepí ještě máme možnost se tomu vyhnout po jiné silnici. Sousedy z Třebosic nebo Jesenčan ale litujeme, ti budou v pasti," domnívá se Zuzana Dvořáková.

Opravy? Jen někde

Na rozdíl od Starého Mateřova ale mohou v Čepí alespoň doufat v nápravu. „Máme v rozhodnutí o uzavírce od Správy a údržby silnic Pardubického kraje potvrzeno, že se zavazují dát po skončení uzavírky naše silnice druhé a třetí třídy do pořádku. A na tom samozřejmě budeme trvat," vytahuje trumfovou kartu starostka obce Čepí.

Jenže právě tyhle karty ve Starém Mateřově nikdo nemá. Tuto obec totiž hráči ani nepozvali ke stolu. Oficiálně je totiž mimo objízdné trasy.

„Přišlo nám od počátku neseriózní, že, na rozdíl od ostatních obcí, nás ani nepřizvali k jednání o objízdné trase s tím, že se naší obce netýká. Jenže faktická situace taková není. Veškeré náklady spojené s opravami silnic po kamionech tak padnou jedině na naši obec. A na takovou investici pochopitelně nemáme," uzavírá Pavel Sehnoutek.