Ke dvěma pojízdným trolejbusům Škoda 8Tr9 ze šedesátých let minulého století, které jsou v Česku v provozu, se letos přidá další. Mechanici pardubického dopravního podniku mají téměř po 20 letech hotovo. V letošním roce se jím svezou první cestující.

„Provozuschopné s papíry jsou zatím dva tyto trolejbusy, pražský a ostravský. Brňáci ho rekonstruují. My jsme ve fázi, kdy řešíme papíry na provoz vozidla," řekl automechanik Pavel Zedník.

OD SOUKROMNÍKA

Dopravní podnik koupil vozidlo od soukromníka v roce 1998, bylo nepojízdné, karosérie zrezivělá. Původní plány, že do dvou let bude opravené, vzaly záhy za své. Historických trolejbusů tohoto typu už je velmi málo, takže náhradní díly už prakticky neexistují.

„V roce 1998 to byl absolutní vrak. Hledali jsme několik let někoho, kdo nám opraví odporovou skříň, která řídí elektronickou část trolejbusu. Vozidlo už něco pamatuje. Lidé, kteří je opravovali, už mezi námi nejsou," konstatoval ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Pavel Zedník pracuje v dílně 17 let, na opravách historického trolejbusu se podílel prakticky od začátku. Hodiny strávené rekonstrukcí už ani nepočítá, jsou jich tisícovky.

„Člověk musí být fanda do historie. Díly jsme sháněli ve výprodejích, od nadšenců do trolejbusové dopravy, něco jsme si museli udělat vlastními silami," uvedl Pavel Zedník.

OBLÉ TVARY

Trolejbus s oblými tvary karosérie či okřídleným logem Škoda na čelní části bude vyjíždět jen výjimečně. Pardubický dopravní podnik ho představí letos v květnu, kdy trolejbusová doprava ve městě slaví 65 let. Někdy na jaře se vydá na zkušební jízdy.

„Styl jízdy je jiný než se současnými vozy, je tu pár vyvolených, kteří mohou tento trolejbus řídit," vysvětlil ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Původně trolejbus jezdil v Praze, v barvě převažovala bílá proti červené. Dnes je červený a střecha krémově bílá, aby odpovídal barvám typickým pro tehdejší provoz v Pardubicích.

Ve své době v trolejbuse ještě seděl průvodčí u pultíku a vybíral od cestujících jízdné. Později vozy nahradily trolejbusy s logem S, což znamenalo samoobslužný provoz.

Trolejbusy typu Škoda 8TrŠkoda 8Tr je typ československého trolejbusu. Byl vyráběn od poloviny 50. do počátku 60. let 20. století podnikem ZVIL v Plzni a později od roku 1960 v Ostrově nad Ohří.
Trolejbus 8Tr byl konstrukčně odvozen z předchozího typu 7Tr. Mechanicky se se svým předchůdcem prakticky shodoval, odlišnosti byly zejména v elektrické části vozu. Vozy 8Tr poháněl jeden trakční motor. Jednalo se o dvounápravový trolejbus se samonosnou karosérií.
V letech 1956 až 1961 bylo vyrobeno ve dvanácti výrobních sériích celkem 742 vozů. Poslední trolejbusy 8Tr v Československu dojezdily v roce 1982 v Ostravě.
Zdroj: wikipedia.org