„Osobně budu lidem doporučovat, aby nejezdili autem, ale radši chodili pěšky, jezdili na kole nebo využívali městskou hromadnou dopravu. Ale ani tak to nejspíš nebude žádné terno," podotkla pardubická primátorka Štěpánka Fraňková.
A proč vlastně panují takové obavy? Je totiž velmi pravděpodobné, že dojde k souběhu dvou velkých akcí – město plánuje co nejdříve začít s opravou třídy Míru, Pardubický kraj zase začne od dubna opravovat třídu 17. listopadu. „Částečná  uzavírka ulice Jana Palacha v úseku od ulic Teplého po křižovatku U kapitána je plánována od 1. dubna po dobu dva a půl měsíce," potvrdil mluvčí Pardubického kraje Jakub Rychtecký.

Město zatím přesné termíny nezná. „V tuto chvíli bohužel nejsme schopni přesně říci, kdy s opravou třídy Míru začneme. Ale 25. ledna končí možnost odvolání firem, které neuspěly ve výběrovém řízení," vysvětlila pardubická primátorka.

Primátorka: „Bude to velmi náročné"

Zmatky v dopravě mohou být ale ještě větší. Podle primátorky se totiž plánuje také rekonstrukce ulic Gorkého, Resslova a Staňkova. I ty se prý budou muset z větší části uzavřít. „Reálně hrozí, že všechny tyto akce do sebe mohou zasahovat. Bude to velmi náročné, my se musíme pokusit to zkoordinovat tak, abychom umožnili lidem dostat se z jednoho konce města na druhý," řekla Štěpánka Fraňková s tím, že se město pokusí naplánovat, aby nejvíce uzávěrek bylo v době letních prázdnin, kdy je nejmenší provoz. Pokud by řidiči na souběh akcí opět nadávali, tak na kraji už mají jasno, kdo je za to odpovědný. „Souběh akcí je problémem pardubického magistrátu. Kraj není ten, kdo dává stavební povolení," nechal se slyšet náměstek hejtmana Jaromír Dušek.
Dobrou zprávou pro pardubické řidiče je alespoň to, že se v tu dobu neplánuje uzavření nadjezdu Paramo.

Pardubická primátorka má z náporu plánovaných dopravních staveb smíšené pocity. „Na jednu stranu jsem ráda, že nás tyto opravy čekají a že na ně máme finanční prostředky. Na druhou stranu to pro Pardubice bude náročná doba. Už teď je doprava ve městě dost složitá," pravila Štěpánka Fraňková.

Uzavírky ztíží život hlavně lidem, kteří z různých důvodů musí automobil používat každý den. „Auto používám k práci a Pardubicemi projíždím denně, takže z toho pochopitelně nadšený nejsem. Ale silnice se opravit musí, tak doufám, že to aspoň dobře naplánují a budou dopravu řídit, aby se v tom řidiči 'neplácali' sami," nechal se slyšet živnostník Martin Markovics z Pardubic.

Za hodinu 65 vozů

Pevné nervy budou muset mít také všichni zaměstnanci Dopravního podniku města Pardubic (DPMP). Třeba přes Masarykovo náměstí denně projede 500 vozů, nyní by se tam mohlo přesunout i dalších 600 spojů, které jezdí přes třídu Míru. V podstatě to znamená 65 spojů za hodinu. Hrozí, že se z jízdních řádů stanou bezcenné cáry papíru?

„Věřím, že jízdní řády nebudeme muset roztrhat, ale k určitým úpravám dojde. V případě některých zastávek bude muset být prodloužena jízdní doba. Samozřejmě, pokud bude doprava stát, tak budou jízdní řády k ničemu. Nyní nás čekají koordinační schůzky. Budeme prosazovat, aby při uzavírce na třídě 17. listopadu jezdila městská hromadná doprava alespoň v jednom jízdním pruhu. I za cenu toho, že bychom museli trolejbusy nahradit autobusy," uvedl k situaci ředitel DPmP Tomáš Pelikán.
S tímto návrhem by měl najít podporu i pro náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu Jaromíra Duška. „Vždycky se snažíme, aby alespoň z jednoho směru byl umožněn provoz linek MHD. Chápu, že při úplné uzavírce by bylo velmi obtížné přetrasovat všechny linky, které daným územím projíždí," sdělil Deníku Jaromír Dušek.

Dva problémy

Další přání dopravního podniku ale nejspíše vyslyšeno nebude. „Doufám, že to nebude jako v případě uzavírky Teplého ulice, kdy se na rekonstrukci pracovalo od sedmi do šestnácti hodin, a poté se tam nic nedělo," podotkl Tomáš Pelikán.
Prodloužení prací na večerní hodiny nebo na víkendy prý naráží na dva problémy. „Hlukové limity nám však neumožňují práci na směny. Třeba frézování vozovky prostě není možné dělat v noci. Druhým problémem jsou peníze. Zákoník práce jasně stanovuje příplatky za práci o víkendech. Pokud bychom tedy po stavební firmě požadovali, aby pracovali i o víkendu, tak by částka potřebná na rekonstrukci byla úplně jiná," vysvětlil Jaromír Dušek.