Řidiči linkových autobusů z Ústeckého kraje, kteří nejsou spokojeni se svými platy, vyhlásili na druhou březnovou středu stávku a nevylučují, že se protáhne i na několik dní. Autobusy během protestu nepojedou odhadem na 80 procentech regionu. Obyvatelé Pardubického kraje se prý podobné situace obávat nemusí.

ODBORY VYČKAJÍ DO 15. BŘEZNA

„Stávka vyhlášená v Ústeckém kraji nemá s Odborovým svazem dopravy nic společného. Je to tak trochu soukromá akce," uvedl Miroslav Vokál, člen předsednictva Odborového svazu dopravy, který hájí zájmy autobusových řidičů v Pardubickém kraji.

Ostatní odboráři vyčkají do 15. března. To je termín, který dali vládě, krajům a zaměstnavatelům k dořešení otázky zvýšení mezd řidičů. Jde jim o tom, aby finanční realita šoférů linkových autobusů odpovídala vládnímu nařízení, jež vláda přijala vloni v říjnu.
„Ani po tomto datu ale nepředpokládám, že by se v Pardubickém kraji organizovala stávka. Je to kontraproduktivní. Firma dostane od kraje pokutu, a tu pak přehodí na zaměstnance, kteří nevyjeli," řekl Miroslav Vokál.

Navíc řidiči v Pardubickém kraji, konkrétně zaměstnanci dopravní společnosti Arriva, které tento odborář zastupuje, jsou prý v podstatě spokojeni. Navýšení mezd od ledna zaznamenali. Jak jsme uvedli už v posledním článku na toto téma, konkrétní řidič, který ještě vloni našel na své pásce 27 000 hrubého, dostal ve výplatě za leden za stejnou práci, což v tomto případě představuje 190 hodin odpracovaných a 122 hodin čekání mezi jízdami, 34 000 korun hrubého.

KRAJ VYDÁ NA PLATY 34 MILIONŮ

Odboráři se s Pardubickým krajem dohadují již jen o příplatku za ztížené pracovní prostředí, který by měl činit přibližně 6,60 koruny za odpracovanou hodinu. Ten řidičům náleží za to, že často mezi jízdami čekají v místech, kde chybí hygienické zázemí, například toalety. I v této otázce je podle Miroslava Vokála dohoda na spadnutí.

Náklady na platy řidičů, které od 1. ledna vzrostly rozhodnutím vlády, ale zamávají rozpočtovými rezervami Pardubického kraje. Stát totiž krajům neposkytne kompenzaci, o kterou žádaly. „Ministr financí argumentuje tím, že kraje mají peněz dost. Upozornil jsem vládu a ministra financí, že prostředky kraje šetří zejména na předfinancování projektů z evropských fondů," sdělil hejtman Martin Netolický.

Ubezpečil však řidiče autobusů, že kraj dostojí závazkům, byť se jedná o závazek vyvolaný státem. „Navýšení s dopravci vyřešíme. Musí však dojít k definitivnímu zúčtování, protože dopravci do požadavků zahrnuli i výdaje, které s odměňováním přímo nesouvisí," uvedl Netolický. Suma, kterou se však kraj ještě pokusí snížit, činí nyní 34 milionů. Přitom koncem roku 2016 dopravci požadovali po kraji 64 milionů.