Dvě nehody za tři dny. Přechod pro chodce na S. K. Neumanna v Pardubicích nemá tento týden dobrou statistiku.

Jde o místo s velkou frekvencí pohybu chodců a také v blízkosti obchodního domu a dvou autobusových zastávek.

DVA DNY, DVĚ NEHODY

Záchranáři zde zasahovali v úterý. Osobní vozidlo srazilo muže na přechodu. Ten však zebru překonával na jízdním kole. Odnesl to naštěstí jen modřinami. Jako cyklista však na přechodu neměl být a dopravní policisté, kteří nehodu vyšetřují, mu to zřejmě přičtou k účtu. K druhé nehodě došlo ve středu večer a ta už byla závažnější.

SRAŽENÉ DÍTĚ

Osobní automobil zde srazil sedmiletou holčičku, která s matkou přecházela vozovku.

„K nehodě došlo pár minut před osmnáctou hodinou. Matka s dcerou přecházely od obchodního domu po přechodu. Řidič osobního vozidla v pravém jízdním pruhu zastavil a dal jim přednost, řidič osobního vozu v levém však ne a dívku srazil," popsala mluvčí pardubické policie Jana Drtinová.

Záchranáři byli na místě do několika minut, dívenku převezli do hradecké nemocnice, kde byla hospitalizována.

„K první z nehod bychom rádi podotkli, že cyklista na kole není chodec. Na zebru vstoupit samozřejmě může, ale kolo přitom musí vést," upřesňuje mluvčí pardubické policie Jana Drtinová.

PRAVIDLA PŘECHÁZENÍ

„Pro přecházení vozovky především platí, že chodec nemá při vstupu do vozovky absolutní přednost, ale naproti tomu, řidič má povinnost dbát zvýšené opatrnosti a také umožnit chodci na přechodu přejití vozovky. V současné době připomínáme řidičům také to, že v každé situaci a zejména před přechody pro chodce musí počítat i s klimatickými podmínkami, které ovlivňují brzdnou dráhu jejich vozidla," dodává Jana Drtinová.

BEZPEČNÝ, ALE…

Přechod u Kauflandu na Višňovce se zdá být bezpečný. Uprostřed je rozdělen ostrůvkem, krom pouličního osvětlení jej nasvěcují také vlastní lampy. Nachází se však v rovném úseku, který řidiče k vyšší rychlosti svádí.

Paradoxně – chodci, kteří si cestu přes čtyři pruhy silnice zkracují v místech, která jsou od přechodu na dohled, ještě k vážnějšímu úrazu za poslední dobu nepřišli. Zde možná hraje svou roli fakt, že při takovém přecházení se zkrátka více rozhlížejí. Nezřídka se ale v těchto místech řidiči také opírají do klaxonu. Zejména u chodců, kteří působí dojmem, že svým vkročením do silnice zastavují provoz i čas a řidičům nevěnují pozornost.

Bezpečnost přechodu pro chodce je možné posílit třeba zvýrazněním.

„Je několik možností jak na přechod výrazněji upozornit řidiče. Na ten stávající upozorňuje standardní svislé dopravní značení. Modrá značka se dá zvýraznit fluorescenčním podkladem. Další možností je případně výraznější silniční značení na vozovce, či umístění výstražných světel," míní Vladimír Bakajsa, vedoucí odboru dopravy na pardubickém magistrátu.