Dopravnímu podniku města Pardubic (DPMP) se vyplatí prodloužit trolejbusové tratě do Ohrazenic a k Zámečku. Vyplynulo to z podrobného průzkumu městské hromadné dopravy, který v Pardubicích probíhal v minulých měsících.

„Posuzoval se celý systém dopravy v Pardubicích i okolí a rovněž naše investiční záměry. V posledních deseti letech tady takhle komplexní průzkum neproběhl," uvedl ředitel DPMP Tomáš Pelikán.

Průzkum trval několik měsíců, jinak by totiž neměl vypovídající hodnotu. Musela se prověřit obsazenost všech spojů na všech linkách MHD. Zjišťovalo se také kolik lidí vystupuje a nastupuje na jednotlivých zastávkách. „Průzkum byl tak velmi náročný i personálně," řekl Tomáš Pelikán s tím, že se doprava zkoumala o letních prázdninách i v chladných měsících, kdy je počet přepravených lidí největší.

A jaká linka je nejvytíženější? „Zjistilo se třeba, že během ranní špičky je linka číslo 6 na hranici kapacity, protože autobus přepraví až 85 lidí na jeden spoj," poznamenal ředitel DPMP.

Při jízdě v pardubické MHD zhruba 37 procent lidí přestupuje. Pokud chtějí použít jiný dopravní prostředek, tak jich 80 procent z nich zvolí vlak, 14 procent meziměstské autobusy a pouze šest procent auto.

Již v příštím roce by mělo začít budování nových trolejbusových tratí. Průzkum potvrdil, že se vyplatí. Trať do Ohrazenic by měla obsluhovat linka číslo 13, zatímco šestka by končila na zastávce Polabiny, Sluneční. Autobusové kilometry by měla ušetřit i 900 metrů dlouhá trasa z Pardubiček na Zámeček. „Na tuto zastávku se nejvíce jezdí kolem šesté hodiny ranní. V té době jsou přitom spoje linky číslo 2 z 60 procent prázdné," vysvětlil Pelikán.

EVROPSKÉ DOTACE

Na prodloužení tratí hodlá dopravní podnik čerpat evropské dotace z ITI. Nové trolejbusové trasy by měly vyjít na zhruba 57 milionů korun, přičemž z dotací by mělo být zaplaceno až 85 procent nákladů.

Tradičním problémem pardubické MHD je také zvýšená poptávka cestujících na trase mezi Masarykovým náměstí a zastávkou Hradecká. Tu způsobují především studenti.

„Je to složité, jelikož se jedná o nárazovou záležitost v době, kdy studenti jezdí na univerzitu. Trasa mezi Masarykovým náměstím a Hradeckou je kapacitně nejzatíženější úsek v celých Pardubicích. Je to obtížně řešitelné. Pomoci by mohlo posílení linky číslo 33 či přetrasování linky číslo 4," dodal ředitel DPMP.