Než vyrazíme na kole do přírody

Pokud jsme na podzim kolo jen umyli a odložili k zimnímu spánku, je dobré ho před prvním vyjetím nechat zkontrolovat v odborném servisu. Je vhodné zvolit kvalitní a prověřený servis. Nejlépe ten, který je součástí velkého kamenného obchodu s jízdními koly. Zde je největší šance, že
mechanici budou odborně na výši a pravidelně proškolováni o technických novinkách. Také díky velké návštěvnosti zákazníků i velkým  zkušenostem. Dále budou disponovat vším potřebným a kvalitním vybavením, nářadíma odvedou dobrou práci v nejkratší lhůtě.

Doporučuji nechat kolo prohlédnout i přesto, že nemá na první pohled žádnou závadu. Některá poškození či opotřebení nejsou totiž pro běžného cyklistu rozeznatelná. Jedná se zejména o řetěz, náboje, středová složení, ráfky, odpružené vidlice, případně zadní odpružení a ozubená kolečka. Pokud se u těchto dílů v případě jejich opotřebení neprovede včas oprava či seřízení, hrozí vážné problémy. Ať už drahá výměna v případě řetězu a pastorků, nebo i nebezpečí úrazu, např. v případě probržděných ráfků. Ale i když prohlídka žádnou závadu neobjeví, mechanici kolo dokonale seřídí, aby na vyjížďce perfektně fungovalo a jízda byla příjemná a bezproblémová.

Cena takové návštěvy servisu není příliš finančně nákladná, ale dokáže předejít mnoha problémům, a tak pomáhá ušetřit peníze při eventuální generální opravě. Ta je často nezbytná u kol, o která se jejich majitelé nestarají. To platí i pro majitele dražších kol, kde se často setkáváme s mylným názorem, že „když mám drahé kolo, mělo by vše vydržet a já se nemusím o nic starat“. V dnešní době, kdy kola vyšších cenových relací mají sofistikované a složité systémy odpružení a odlehčené komponenty, je nutné o to více se o ně starat a dbát na pravidelné prohlídky a servis. Samozřejmě vše záleží na stylu jízdy a ujetých  kilometrech.

Obecně platí, že každé kolo by mělo alespoň jednou ročně do servisu, nejlépe po ukončení cyklistické sezony, kdy je v servisu méně práce a ví 
ce klidu na kvalitně prováděný servis. Na jaře je většina kvalitních servisů vysloveně přetížená. Závodně ježděná kola je třeba servisovat častěji. My, jelikož máme zákazníky ze širokého okolí, nabízíme nejen rozvoz do domu u nás nakoupených kol, ale i svoz a rozvoz servisovaných kol.

Nákup nového kola, na co si dát pozor 

Kupovat kolo na internetu je velice riskantní, nehledě na složité sestavení a zprovoznění zabaleného kola a na možné problémy při reklamaci.  Doporučoval bych úplně zavrhnout lákavé cenové nabídky nejrůznějších supermarketů. Tato kola za pár tisícikorun jsou ve většině velice těžká, komponenty nekvalitní a prvotní nižší investice není žádnou výhrou. Takové kolo nás za pár týdnů či měsíců vytrestá vysokými náklady na opravy. V první řadě doporučuji návštěvu kamenného obchodu s dlouholetou tradicí a zajištěným odborným  servisem. Ještě předtím je
vhodné rozmyslet si, kde kolo budu převážně provozovat (silnice, polní cesty nebo těžší terén). Podle toho se volí typ kola, horské, crossové, silniční. Poté je důležitá úvaha o výši finančních prostředků, které hodlám investovat. To by se mělo též odvíjet od počtu kilometrů, které
hodlám najíždět. Čím více hodlám jezdit, tím více bych se měl soustředit na kola vyšších cenových relací. Pokud si nejsme jistí, s otázkami nám dovede poradit proškolený a odborně zdatný prodavač v kamenném obchodě.

Následuje výběr správné velikosti rámu, což je klíčový komponent kola, při jehož špatné volbě nebude jízda příjemným zážitkem a hrozí též úrazy či zdravotní problémy. Velikost rámu nezáleží jen na výšce postavy, ale i na různém poměru délky trupu a horních a dolních končetin. Také je rozdíl v geometrii rámů pro muže a ženy. Důležitá je rada kvalifikovaného prodavače. Pro zjištění správné velikosti rámu je důležité i vyzkoušení kola. Proto je nejlepší volbou návštěva  kamenného obchodu, kde takovou zkušební jízdu dovolí absolvovat. V této fázi dochází k doladění posedu na kole, pozice sedla, délky a výšky představce (možnost i stavitelného představce) a tvrdosti a tvaru sedla. 

Volba ostatních komponentů je již o něco méně podstatná, ale samozřejmě platí, že „za více peněz dostanu více muziky“. 

Doporučené vybavení na kolo

Týká se především kvalitní cyklistické přilby, která by měla být samozřejmostí nejen u dětí, kde je její nošení povinné ze zákona, ale i u dospělých. Tato investice v řádu stovek či několika tisíců korun nám může zachránit i život,jelikož hlava je při pádu z kola nejohroženější
částí lidského těla.

I já jsem byl překvapen informací z místního chirurgického oddělení o počtu úrazů hlavy během cyklistické sezony. Dnešní přilby jsou maximálně odlehčené, dobře odvětrané a díky široké tvarové a barevné nabídce tvoří pěkný doplněk ke kolu a oblečení.

Další užitečné doplňky, jako je oblečení, funkční spodní prádlo, cyklistické tretry, rukavice a návleky, nám kilometry na kole dokážou zpříjemnit. Ideální je využít návštěvy servisu s obchodem s velkým sortimentem k doplnění vybavení. Před první vyjížďkou je rovněž vhodné zkontrolovat náhradní duši, hustilku, nářadí a další drobnosti, které vozíme na vyjížďku, aby nás nemohlo nic zaskočit.

Další věcí, na kterou se často zapomíná, je kontrola a případná výměna cyklistické láhve. Doporučuji láhev nejdéle po roce používání vyměnit, jelikož v ní z mnoha iontových nápojů zůstávají usazeniny, které jsou plné nepříjemných bakterií, nebo si zakoupit láhev s antibakteriální úpravou. Ke sportovním vyjížďkám patří rovněž odpovídající výživa a pitný režim. I v případě, že nejsme závodníci, je dobré brát si s sebou alespoň iontový nápoj, sacharidový gel a sportovní tyčinky pro doplnění energie. 

Nové trendy v kolech
U MTB pokračuje trend 29 palcových kol. Jedná se o horská kola s větším obvodem plášťů – rozměr ráfku odpovídá crossovým či trekingovým kolům. Taková kola mají vyšší prostupnost terénem, snáze překonávají překážky a mají lepší trakci při brzdění i akceleraci v terénu. Jsou i rychlejší na rovných vozovkách před nástupem do terénu a na zpevněných polních a lesních cestách. Již delší dobu se prosazují i celoodpru-
žená horská kola. Jejich komfort a jízdní vlastnosti v terénu jsou nepřekonatelné. Stejně tak je znát rozmach karbonu i do nižších cenových relací. Tento hi-techmateriál je používanýna stavburámůi komponentůa má jednoznačnou výhodu oproti tradičním slitinám hliníku v poměru váha/tuhost i v dalších vlastnostech. Zmínil bych také rozšíření počtu převodů u kol. Standardem se u střední a vyšší třídy horských kol stávají systémy tři krát deset. 

Oblečení a doplňky na kolo

U oblečení pokračuje trend funkčního spodního prádla, nové materiály s perfektními vlastnostmi se stále více používají i na dresy, kalhoty a další oblečení. Při volbě kalhot bych preferoval cyklistické kraťasy s vycpávkou v rozkroku nebo u dlouhých a tříčtvrtečních kalhot zakoupení spodního prádla s touto vycpávkou, existují v pánském i dámském provedení a velice zpříjemní jízdu na kole. Zde bych ještě poradil  to, co mnozí nevědí, že ať už kalhoty či spodní prádlo s vycpávkou se oblékají na holé tělo, aby nedocházelo k oděru jiným spodním prádlem. Vycpávky jsou s antibakteriální úpravou.

U doplňků bych zmínil speciální sportovní výživu (tyčinky, gely, iontové nápoje). Čím dál více i rekreačních cyklistů oceňuje velké výhody, které tyto doplňky nabízejí oproti tradiční housce se salámem a tatrance.

Jak začít novou sezonu v sedle

Po dlouhém zimním období nečinnosti radím nepřehnat první vyjížďku a nepřivodit si nepříjemné bolesti svalů, zad nebo sedacích partií. V zimě je většinou naše fyzická aktivita nižší, kondice je horší (s výjimkou návštěvníků spinning center). 

Pro ostatní je vhodné začít s menší porcí kilometrů, kilometráž zvětšovat pozvolně a na rovinatějších trasách. Až poté začít s intenzitou a kopcovitými trasami. Ideální je najíždět první kilometry na cyklostezkách, které jsou oproti značeným cyklotrasám vesměs rovinaté bez větších převýšení.