Změny v autobusových jízdních řádech by měly vstoupit v platnost 3. března, proto náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek jednal se starosty jednotlivých obcí.

„Jednání jsou směřována k tomu, abychom naplnili usnesení Zastupitelstva Pardubického kraje, které ustanovilo v rozpočtu na rok 2013 pro autobusovou dopravu 297,4 milionu korun a rozsah autobusové dopravy 16,8 milionu kilometrů. Protože očekáváme určité mírné navýšení ceny za autobusový kilometr, budeme muset dosáhnout ještě o několik set tisíc kilometrů méně. V současné době je rozsah 17,8 milionu kilometrů," prohlásil náměstek hejtmana Jaromír Dušek.

Řády z roku 2011

„Starosty vnímáme jako rovnocenné partnery. Podle našeho očekávání chtějí zástupci samospráv ze západní části regionu spíše zachovat stávající jízdní řády s úpravami celkového objemu autobusových kilometrů stanovených zastupitelstvem," uvedl Jaromír Dušek a popřel tak informaci, že všechny řády by se  měly vrátit do podoby z roku 2011, tedy do období před optimalizací dopravy.

V západní části kraje totiž převládá spokojenost se současným jízdním řádem, který pochází z 9. prosince 2012.
„Kraj se dlouhodobě vyvíjel dvěma odlišnými cestami. Na západě je rozhodujícím strategickým partnerem společnost Veolia, která má silné technologické zázemí. Předpokládali jsme, že západní část inklinuje spíše k současným jízdním řádům s určitými úpravami. Žádnému starostovi jsme nevnucovali jízdní řád z roku 2011," dodal náměstek hejtmana.

Vejít se do rozpočtu

Ve východní části vedení kraje očekává, že vhodnější bude posílený řád z roku 2011. Posílený z toho důvodu, že tehdy se jezdilo pouze 14,3 milionu autobusových kilometrů.
„Naším cílem je dosáhnout toho, abychom se vešli do rozpočtu schváleného krajským zastupitelstvem," uvedl náměstek Jaromír Dušek.

„Pokud chceme dopravu dostat do stavu, který nebudeme čtyři roky měnit, což chci garantovat, je nezbytné nalézt řešení. Se stávající situací nejsme schopni jízdní řád udržet, byť by to bylo nejjednodušší řešení. Jsou tu však jasné finanční limity. Obvod dopravy přišel se dvěma možnými řešeními a kompilát, který z toho vznikne, je realizovatelný. To dobré bude ponecháno, co se nedařilo, bude pozměněno," přislíbil hejtman kraje Martin Netolický.

S řadou námětů přicházejí sami starostové jednotlivých obcí. Ti Jaromíra Duška informují, kterou linku považují za nevytíženou a jakou naopak doposud postrádají.

Korektní přístup

„Jsem překvapen korektním přístupem starostů a jejich připraveností na setkání. Dosud jsme nezaznamenali žádné konfliktní jednání," poznamenal náměstek Jaromír Dušek.

Lenka Štěpánková