Se sjízdností státních silnic po letošních prvních zimních dnech jsou ale řidiči velmi nespokojení. Minulé pondělí se dokonce u Opatovic na „hradubické“ stala hromadná bouračka. Další nehoda byla dokonce smrtelná.

Těsně před začátkem včerejšího Setkání s hejtmanem, které v pardubickém sále Jana Kašpara zorganizoval Deník, se dokonce hejtman pohádal s mluvčím ŘSD Janem Rýdlem. Setkání proto začalo později.

„Vyžaduji, aby byly od sněhu a náledí ošetřené minimálně hlavní tahy pětatřicítka na Svitavy, což je mimochodem druhá nejdůležitější spojnice východu a západu země, dále I/43 na Brno, I/37 na Chrudim a pochopitelně na opačnou stranu na Hradec. I policie potvrdila nevyhovující situaci, a to máme teprve začátek zimy. Vedeme teď se všemi zúčastněnými stranami jednání, aby se to už neopakovalo a aby s dispečinky cestářů lépe spolupracovaly,“ řekl hejtman.

Odmítl přitom námitku ŘSD, že kraj dělá naschvály kvůli tomu, že krajští silničáři přišli s koncem údržby státních silnic o hlavní zdroj hospodářské činnosti.

ŘSD si najalo na údržbu státních silnic soukromé firmy Eurovia a Sovis. Ty podle hejtmana nemají ani dostatečnou techniku.

Vedle silnic ale došlo i na další témata, jako je zdravotnictví nebo velmi diskutované školství.

Hejtman uvedl jako příklad výborně rozjetého projektu duálního školství Střední školu obchodu, řemesel a služeb Žamberk, která úzce spolupracuje s tamní firmou Bühler CZ. Otevírají zde dokonce nový učební obor obráběč kovů a klempíř pro strojírenství. Žáci už od prvního ročníku mají zajištěnou bohatou praxi a v prospěchových stipendiích si mohou přijít na téměř čtyři tisíce korun měsíčně. „Po vyučení získají absolventi pracovní místo v prostředí, které už budou dobře znát,“ podotkl hejtman.