VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stezky bývají většinou kvalitní, občas však končí v poli

Východní Čechy - Cyklisté a in-line bruslaři právě zahajují svou sezonu. Síť stezek za desítky milionů korun se každoročně zahušťuje. Někde to ale vypadá, že se na uživatele příliš nemyslí. Cesty jsou zaneřáděné a dva sportovci se vedle sebe mnohdy nevejdou.

6.5.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační obrázekFoto: DENÍK/David Taneček

Cyklisté už po zimě ošetřili řetězy a nahustili duše svých kol, in-line bruslaři promazali kolečka. Otázkou však zůstává, zda jsou na novou sezonu připravené také cyklostezky ve východních Čechách. Podle některých jejich uživatelů mají své „mouchy", podle dalších jsou nadstandardní.

„Když už jsou vybudovány kvalitní stezky, které využívá mnoho cyklistů i bruslařů, mělo by se dbát na jejich údržbu. Takovým příkladem je hradecká cyklostezka u lesního hřbitova, na kterou samozřejmě padají větve a listí z okolních stromů. Navíc tudy kvůli lesním pracím jezdí auta, která na asfalt nanášejí špínu. Bruslaři jsou na čistotě povrchu závislí, stezka by se proto rozhodně měla častěji uklízet," říká Tomáš Tuček, který Hradečnici pravidelně využívá k sportování.

Na zástupy lidí je cesta příliš úzká

Právě znečištěný povrch či nepříliš kvalitní, místy dokonce zvlněný asfalt patří mezi největší problémy, které trápí východočeské bruslaře. Vždyť stačí přejet menší nerovnost a odřenina, ne-li zlomenina je na světě.

Další vadou na kráse může být i nedostatečná šířka cest. Když se po cyklostezce vydají rodiče s kočárky, cyklisté, bruslaři i chodci, bývá na  úzkém pruhu asfaltu pěkně rušno. A tím také nebezpečno. Příkladem je cesta od takzvaného kamenného mostu na Plackách v Hradci do centra města, kde se výletníci musejí neustále vyhýbat a příliš radosti z jízdy si tak neužijí.

Požitek z výletu kazí „bordeláři"

„Úroveň cyklostezek v regionu je nadstandardní, nicméně pořád je co zlepšovat. Problémem je i samotné chování uživatelů, kteří nejsou ohleduplní k ostatním," tvrdí Markéta Rosendorfová.

A za pravdu jí dává také Kristýna Kolářová, která se nedávno projela po cyklostezce z Hradce Králové na Kuks, která bude oficiálně otevřena v polovině května.

„Cyklostezka je skvělá. Pro bruslaře je nevýhodou přecházení mostů na Pláckách a v Předměřicích. Trochu se obávám padajících větviček a nepořádku ze stromů, ale snad to budou průběžně uklízet. Problémem jsou uživatelé, po prvním hezkém dni byly kolem poházené odpadky," říká.

Hradečtí běžci si však stěžují, že kvůli nové cestě pro kola byla zrušena přírodní stezka vhodná pro běh.

Jednou z nejvyhledávanějších cyklostezek v Pardubickém kraji je trasa z Vysokého Mýta přes Ústí nad Orlicí do České Třebové. „Je parádní, udržovaná a klidná. Většina cesty je vyasfaltovaná, velká část vede mimo silnice. A i když jsou tam kopečky, vhodná je i pro bruslení," popisuje oblíbenou trať Jan Kubíček.

Také Rychnovsko se v loňském roce dočkalo nových tras. Rozčarování výletníků však podle Jana J. přináší například trasa Opočno – Dobruška. „Co by zejména potřebovala, je dokončení úseku z Dobrušky. V Opočně je již hlavní část vystavěná, ale končí, dá se říci, v poli. Dobruška svou část stále nezvládla realizovat," vysvětluje svou nespokojenost.

Oddělené semafory už zaplatili životem

A rozhořčení cyklistů panuje také nad zabezpečením některých městských cest. „Zabijárnou jsou oddělené semafory pro cyklisty, které autoři představili před ty pro chodce. Cyklisty to mate a například na křižovatce u Rubeny už to stálo pár lidí život. Přitom v Pardubicích to už v 90. letech elegantně vyřešili společným semaforem pro chodce i cyklisty. Jde jistě i o úsporu nákladů a nedochází ke zbytečným tragédiím," vysvětluje Filip Hušek.

Východočechům podle Tomáše Zaplatílka schází i dlouho plánovaná a stále odsouvaná cyklostezka mezi regionálními metropolemi.

Na co se mohou sportovci těšit?

Pardubický kraj

Kudy vede nejnovější stezka?
Obcemi Králíky a Červená Voda, ale bude teprve otevřena.

Kolik stály loňské cyklostezky?
V loňském roce byla vybudována stezka Lanškroun – Rudoltice, investorem bylo město Lanškroun, které zaplatilo 11,5 milionu korun. Další cyklostezka Choceň – Zářecká Lhota stála Choceň 2,5 milionu.

Kde finančně pomohl kraj?
„Pardubický kraj nebyl přímým investorem žádné cyklostezky, ale na několika projektech se finančně podílel. Unikátním projektem, který kraj podpořil přibližně osmi miliony, je Orlické cyklo&in-line království. V minulosti kraj dvěma miliony přispěl na stezku z Pardubic do Rábů pod Kunětickou horou a podílel se i na financování projektové dokumentace Labské stezky z Pardubic do Hradce a z Pardubic do Chrudimi," uvedl radní Pardubického kraje René Živný.

Potřebují některé stezky opravu?
Pardubický kraj nebyl přímým investorem žádné stezky, a proto mu také nepřísluší plánovat žádné opravy. Pardubický kraj každoročně poskytuje dotaci Klubu českých turistů na obnovu značení pěších tras a cyklotras, letošní příspěvek ve výši 500 tisíc korun zahrnuje také přeznačení Labské stezky v celé délce na území kraje.

Královéhradecký kraj

Kudy vede nejnovější stezka?
„Nejnovější cyklostezkou je cesta z Hradce Králové na Kuks, která propojuje krajskou metropoli a barokní klenot regionu. Její výstavba stála 45 milionů korun bez daně. Z 90 procent ji financovala Evropská unie, zbylé peníze dodal kraj. Je určena pro cyklisty i bruslaře," řekl mluvčí úřadu Jiří Hošna.

Kde kraj finančně pomohl?
Krajský úřad není tím, kdo by stavěl cyklostezky. Podněty pocházejí od měst a obcí, které žádají o dotace. Kraj je podporuje a financuje dovybavení stezek. Třemi miliony korun letos podpoří provoz cyklobusů, dotace budou směřovat na značení pěších tras a cyklotras.

Autor: Lenka Kašparová

6.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Škoda Octavia - Čína
AUTOMIX.CZ
22

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Legionáři v Luži.

Do základů pomníku na památku legionářů uloží hlínu od Zborova

Vodní záchranáři trénovali zacházení s defibrilátorem

Chrudim – Ačkoliv je letní sezóna již minulostí, vodní záchranáři z Chrudimi nezahálejí a aktivně se připravují na tu následující. V sobotu prošli školením rozšířené první pomoci.

Stárnoucí lesní areál čeká postupná obnova

Chrudim – Část inventáře v rekreační oblasti Městských lesů Chrudim Podhůra začíná dosluhovat. Ke slovu se tedy dostane jeho postupná obnova. Na zamýšlenou stavbu návštěvnického centra s lesovny Podhůra ale zatím nedojde.

Muž boural opilý, na neregistrované motorce a bez řidičáku

Miřetice – Když policisté šetřili okolnosti nehody motocyklisty v Miřeticích, k níž došlo v sobotu o půl desáté večer, nestačili se divit.

Úroda citrónů bude letos dobrá

Heřmanův Městec – Velkou chloubou heřmanoměsteckého zahrádkáře Josefa Chvojky jsou vlastní péčí vypěstované citronovníky na zahrádce za jeho rodinným domem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT