Už na podzim začne přestavba železničního nádraží v Ústí nad Orlicí, jednoho z posledních úseků, které zdržovaly vlaky na hlavním koridoru mezi Ostravou a Prahou. Naproti tomu navazující úsek, výstavba zcela nové tratě mezi Ústím a Chocní, se opět odkládá.
Přestavba orlickoústeckého uzlu už před pár týdny začala kácením zeleně a odstraňováním pařezů, aby nebránily stavbě. Při modernizaci dělníci narovnají oblouky trati, vymění most přes řeku Orlici a provedou další stavební úpravy.
Ve výsledku to umožní zvýšit rychlost až na 140 kilometrů za hodinu, nyní je tu povoleno maximálně 70 kilometrů za hodinu. Investice celkově přijde na téměř dvě miliardy korun.
Staré budově se koleje vyhnou
FOTOGRAFIE: Tato odbavovací hala v Ústí nad Orlicí, která byla původně projektovaná, nakonec stát nebude. Nebude tady totiž žádná, jen zastřešený přístup na peróny. reprofoto: Sudop Praha, SŽDC
Celý projekt v minulosti budil emoce hlavně kvůli dosavadní budově nádraží, modernizované trati totiž stála v cestě. Sdružení Nádraží nedáme! se ale podařilo budovu zachránit a prosadit úpravu projektu tak, že trať se jí vyhne mírným obloukem.
Budoucí využití budovy, která stojí stranou města, zatím není jasné.
Cena za zachování staré nádražní budovy však bude zvláštní. Patnáctitisícové město, kde staví rychlíky Českých drah nebo Regiojetu, nebude mít totiž nádraží žádné. Cestující od nové silnice s točnou autobusů na protější straně kolejiště projdou pouze přístřeškem k zastřešené rampě, která podchodem povede k nástupištím a ke staré budově.
„S odbavovací halou se nepočítá, ani s pokladnami. To je případně otázka na jednotlivé dopravce. Nový trend je pořizování jízdenek přes internet a podobně," řekl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Zastřešení by mohlo být podle jeho slov využito například některými dopravci pro umístění automatů na jízdenky.
Projekt už má i stavební povolení, SŽDC nyní jen doufá, že se nikdo neodvolá proti výsledku výběrového řízení.
„To je pro nás velice důležité, abychom tuto stavbu stihli kompletně zrealizovat do října roku 2015, kdy je účetní uzávěrka rozpočtového období Operačního programu Doprava Fondu soudržnosti EU. Pokud by se to nestihlo, přišli bychom o možnost spolufinancování stavby z prostředků EU, což může být až 85 procent nákladů stavby," dodal Halla.
Cestující se během přestavby orlickoústeckého uzlu nemusí obávat větších zpoždění vlaků, ta by měla být maximálně v řádu několika minut, které by se navíc mohly vejít do rezerv v jízdním řádu vlaků.
Mezi Chocní a Ústím pojedou vlaky dvěma dlouhými tunely
Poslední starý úsek na celém koridoru Praha Ostrava, který bude modernizován jako poslední, se nachází mezi Ústím nad Orlicí a Chocní.
Vlaky tu celých 15 kilometrů jezdí po staré trati rychlostí jen zhruba 80 km/h. Klikaté údolí Orlice by neumožnilo výraznější zvýšení rychlosti ani po modernizaci trati, má tu být proto postavena zcela nová trať v nové napřímené trase, jež povede dvěma tunely. První z tunelů, Hemže, má mít délku 1,2 km, druhý Oucmanice dokonce téměř pět kilometrů.
Dosavadní krásné údolí Tiché Orlice tak osiří, zmizí železniční zastávka Bezpráví a nádraží v Brandýse nad Orlicí bude postaveno nové, už jen jako zastávka a kvůli přesunu tratě má ležet mnohem dále od města. Vlaky by tu mohly jezdit rychlostí až 200 km/h. Projekt je však zatím jen na papíře, nejsou peníze. „Stavba je teprve ve fázi prověřování nejvýhodnějších variant, tedy ještě ani ne ve fázi přípravy konkrétního projektu. Termín její realizace proto zatím není stanoven," řekl mluvčí SŽDC Halla.
Nejspíš je fantasmagorií i před měsícem zmiňovaný možný začátek výstavby na konci roku 2013. Nákladný projekt má spolufinancovat Evropská unie.
ZATÍM JEN NESCHVÁLENÝ PROJEKT. Na konečné podobě navrhované zcela nové trati mezi Chocní a Ústím se může ještě leccos změnit. Začátek výstavby je v nedohlednu. Reprofoto: Sudop Praha, SŽDC
Do Prahy cesta potrvá déle
PrahaVětším špuntem než rekonstrukce ústeckého nádraží bude na koridoru Praha Ostrava přestavba předposledního doposud nemodernizovaného úseku, a to na předměstí Prahy z Úval do Běchovic. Začne v březnu 2013, místo hodiny budeme kvůli tomu jezdit z Pardubic do hlavního města zhruba o čtyři až deset minut déle. Zpoždění budou zahrnuta už v prosincovém jízdním řádu. Práce potrvají tři roky, po jejích dokončení se však zvýší rychlost vlaků ze současných 120 až na 160 km/h. Stavba měla začít už před lety, ale zdržel ji spor s majitelem jednoho domku v Úvalech, který odmítal výstavbu protihlukové zdi.