Třímilionové penále ale podle všeho není finální částka, kterou BusLine krajské kase zaplatí. „V tuto chvíli ještě řešíme finanční vyrovnání za to, že několik týdnů nebylo kvůli nezvládnuté situaci vybíráno jízdné,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Kvůli kolabující dopravě a stovkám neodjetých spojů denně totiž kraj v červnu přistoupil na to, že cestující budou do odvolání jezdit zdarma. „Dokud BusLine nezačne plně zajišťovat dopravní obslužnost podle smlouvy s Pardubickým krajem, nebude firma vybírat jízdné. Ušlé tržby kraj nebude dopravci kompenzovat a bude striktně postupovat podle smlouvy,“ komentoval v létě hejtman Martin Netolický.

Jednatel společnosti BusLine Michal Hanč.
Kdo vlastní BusLine? Po smrti majitele se přihlásil kontroverzní podnikatel

Právě zrušené jízdné, které cestující nemuseli platit celkem deset dní, bude muset BusLine kraji také zaplatit. Zástupci společnosti se k výši pokuty prozatím nevyjádřili. Už dříve se ale cestujícím omluvili. „Rozhodnutí Pardubického kraje zrušit jízdné jsme akceptovali. Chápeme ho jako částečnou omluvu cestujícím,“ uvedl před časem mediální asistent BusLinu Radovan Vrátný.

Ačkoliv BusLine v kraji jezdí už od června, není výjimkou, že některé spoje ze dne na den ruší. To přiznává také kraj. „V poslední době byly problémy způsobeny také covidem, nemocní řidiči se pomalu vrací do práce. S dopravcem intenzivně jednáme a snažíme se pomoci, abychom cestujícím zajistili lepší servis,“ popsal Kortyš.

Zrušené spoje budí vášně

Už během letních prázdnin hejtmanství zrušilo některé spoje, výsledkem čehož byli opět nespokojení cestující, kteří se na začátku září nedostali do práce či školy. „Nám zrušili spoj, který jezdil v 6:22 z ulice Tvardkova v Ústí nad Orlicí. Můj syn jezdí na VDA do České Třebové, autobusem se ale na 7:10, kdy mu škola začíná, nedostane. Tak zatím jezdí na skútru,“ popsala Olga Břízová z Ústí nad Orlicí.

Autobusové nádraží. Ilustrační foto.
Slibovali, chybovali. BusLine i v létě ruší spoje, lidé platí, kraj žádá záruku

Řidiči jsou podle ní neproškolení a není výjimkou, že jezdí jinou trasou, než je určeno. „Tak například jeden ze spojů z České Třebové má jet kolem nemocnice a jede spodem kolem Avionu,“ postěžovala si Břízová.

Ačkoliv mělo k dalším změnám v jízdních řádech dojít nejdříve v prosinci, kraj už na začátku října přidal na vybraných linkách spoje. „Došlo k některým časovým úpravám, aby autobusy lépe navazovaly například na začátek a konec výuky na školách, což jsme teď řešili a ještě budeme řešit se starosty, řediteli i rodiči. Naší prioritou je, aby se děti ze všech částí kraje včas dostávaly na zahájení školní výuky,“ zmínil Kortyš.

Spoje kraj posílil například mezi městy Vysoké Mýto–Chrudim, Česká Třebová–Litomyšl, Lanškroun–Letohrad a Svitavy–Litomyšl. „Veškeré úpravy najdou lidé na webech oredo.cz a idos.cz. V tuto dobu BusLine denně jezdí 1670 spojů,“ dodal Kortyš.

Autobusy společnosti BusLine
BusLine jezdí po Pardubickém kraji zadarmo. Pokud ovšem autobus vůbec přijede

V roce 2021 dosáhly náklady na autobusovou dopravu v kraji výše 500 milionů korun. „S ohledem na inflaci a zvyšování cen bude finální částka za letošní rok pravděpodobně ještě vyšší,“ upozornil Michele Vojáček z kanceláře hejtmana.

Dá se tak předpokládat, že situace se bude do budoucna zhoršovat. Kvůli nedostatku řidičů, kterých podle odhadů chybí v České republice až 15 tisíc, a neustále se zvyšujícím nákladům je možné, že Pardubický kraj bude v příštích letech po dohodě s městy a obcemi snižovat celkový objem odjetých kilometrů.