Přivítat prvňáčky v jejich památný den přijel včera dopoledne na pardubickou Základní školu Npor. Eliáše na polabinské „trojce" také místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace PAVEL BĚLOBRÁDEK.

Vybavujete si první školní den?

Musím přiznat, že svůj první školní den si nepamatuji, ale vím, že každý rok na základní škole byl pro mě první školní den něčím zvláštní. Například tím, že člověk měl nový penál, sešity nebo učebnice. Měl jsem ho rád, stejně jako ten poslední, protože to už se nezkoušelo a člověk se ve škole cítil uvolněně.

Byl jste typ žáka, který se do školy těšil nebo jste byl raději, když jste do školy nemusel?
Do školy jsem se spíše těšil, protože jsem se na základní ani střední škole moc učit nemusel.

Co vás bavilo nejvíce?

Bavilo mě v podstatě všechno. Třeba dějepis, ale i tělocvik, přírodopis. Nemohu říci nic, co by mě vyloženě nebavilo.

Pomohl vás nějaký učitel nějak nasměrovat? Jak se díváte na tuto roli pedagogů?
Tato role učitelů je naprosto klíčová. Bez kvalitních pedagogů, kteří budou mít celospolečenské uznání a dobré podmínky pro svou práci, tak, jak se to povedlo třeba ve Finsku, to ale nepůjde. Je jasné, že v českých školách jsou učitelé, kteří dokáží studenty určitě nadchnout, ale jsou bohužel i ti, kteří dovedou člověka znechutit. Oba typy jsem na vlastní kůži zažil. A je na nás, jestli se rozhodneme, zda budeme investovat pouze do dálnic, nebo i do jejich stavitelů, tedy do vzdělání žáků a studentů. Pro ně je třeba mít učitele, kteří je dokáží něco naučit a správně nasměrovat.

Co byste popřál školákům a rodičům do nového školního roku?
Dětem přeji, aby ve škole našly nové kamarády a aby je bavily všechny předměty, aby narazily na dobré učitele a rodičům, aby měli ze svých dětí radost a aby byli rozumní a našli jim uplatnění podle jejich schopností. Nemůžeme mít jen právníky, ale potřebujeme i lékaře a inženýry. Školy by se měly volit nejen podle toho, co děti baví, ale rovněž podle toho, aby se pak jejich absolventi byli schopni v budoucnu také uživit.