Daní za větší komfort ovšem bude dražší jízdné. V průměru bude cestování vlakem dražší o 2,5 procenta. České dráhy to zdůvodnily růstem inflace.

Cena obyčejného jízdného bez slev tak podle serveru zdopravy.cz stoupne u nejčastějších vzdáleností o jednu až dvě koruny.

České dráhy se však chtějí také více zaměřit na pravidelně dojíždějící. Dosud byla nabídka traťových jízdenek ohraničena vzdáleností 120 kilometrů, nově se rozšíří na 150 kilometrů. Důvodem je zrychlování tratí a prodlužování vzdáleností, kam lidé jezdí vlakem.

„Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ uvedl Michal Štěpán z vedení Českých drah.

Nový jízdní řád začne platit v neděli 9. prosince. Rozsah provozu se stejně jako v celé zemi navýší i v Pardubickém kraji.

„K největší změně dojde na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod se zcela novým jízdním řádem, který přinese rozšíření nabídky spojů, jejich mírné zrychlení a zpravidelnění. Na ostatních tratích jsou změny pouze menšího rozsahu,“ popsala mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Zmínila třeba zvýšení počtu nedělních spojů mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

U dálkové dopravy chtějí dráhy pracovat na zlepšení pošramocené reputace s přeplněnými vlaky zejména ve špičkách, kdy si není kam sednout. Přibude jak vlaků, tak i vagonů u některých spojů. Celkem se v příštím roce zvýší počet vlaků na průměrných 7223 spojů denně, což je o 182 více než v letošním roce.

Povinné místenky

Po vzoru soukromých dopravců začínají České dráhy také zvažovat zavedení povinných místenek ve všech vlacích na komerčních linkách mezi Prahou a Ostravou. Jasno by společnost měla mít do konce roku, nový jízdní řád tak zatím odstartuje bez plošného zavedení povinných místenek.

Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2019.

Největší změny v Pardubickém kraji
* Zásadní změna bude na trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod, která přinese zkrácení cestovních časů a zvýšení nabídky spojů. Nově bude možno jezdit, byť s přestupem v Hlinsku, mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem prakticky po celý den i týden každé dvě hodiny.
* Zpravidla půjde o spěšné vlaky vedené jednotkami RegioShark a na úseku Hlinsko – Havlíčkův Brod pak o osobní vlaky Regionova.
* Na této trati bude rovněž lepší návaznost na přípoje z Pardubic.
* V souvislosti se změnami na trati 238 se mění také jízdní řád na trati 261 Žďárec u Skutče – Svitavy, a to zejména na úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice.
* Dojde ke stažení motorových vozů ř. 810 z trati 018 Choceň – Litomyšl, kde budou nasazeny pouze jednotky Regionova a v omezeném rozsahu také motorové vozy ř. 841 RegioSpider
* Chystá se doladění a zlepšení spojení na trati 024 mezi Ústím nad Orlicí a Mlýnickým Dvorem, kde bude o víkendu nově možné cestovat elektrickými jednotkami RegioPanter.
* Bude rozšířeno spojení mezi Čáslaví a Třemošnicí.