Most přes Anenský potok na silnici 356 v Radimi je v havarijním stavu. Než začne jeho rekonstrukce, tak se vedle postavil provizorní. Ten je ale úzký a provoz po něm musejí řídit semafory. Situaci komplikuje i fakt, že jde o křižovatku ve tvaru T. Řidiče dřívější semafory zdržovaly, protože byly nastaveny na pevný čas. Místní obyvatele zase štve, že stojící auta dělají zbytečný hluk a znečišťují ovzduší. Tato situace trvala už přes rok a půl!
„Je to něco neskutečného. Prach, rámus, rámus, rámus. Toho, kdo o tom rozhoduje, bych za trest ho sem na měsíc zavřel,“ postěžoval si v červnu majitel domku přímo na inkriminované křižovatce.
„Je to nejstrašlivější věc, kterou jsme viděli. Kdyby aspoň ty semafory byly dobře seřízený. Tady všichni stojíme, koukáme na sebe a nikdo nejede,“ posteskla si spolujezdkyně, která s manželem jezdí touhle cestou několikrát týdně. „Lituju lidi, co tady bydlí, protože všichni mají nastartovaná auta, takže znečištění ovzduší, no, je to hrozný."
Psali jsme ZDE.
Na základě podnětů od vedení města a následného místního šetření krajský radní Michal Kortyš uznal, že situaci je potřeba zlepšit.
„Pardubický kraj ve spolupráci s krajskou Správou a údržbou silnic (SÚS) se situaci v místě intenzivně věnoval a od 9. července tam nechal nainstalované „chytré“ semafory, které vyhodnocují provoz a podle toho upravují délku světelné signalizace. Podle našeho názoru výrazně přispěly ke zlepšení dopravní situace a plynulosti provozu,“ míní radní.
Podle ředitele SÚS Pardubického kraje Zdeňka Vašáka lze na základě toho, jak provoz v praxi funguje, k dalším změnám nastavení softwaru. „Podle našich informací z místa zatím vše funguje dobře a průjezd je nyní rychlejší a plynulejší než v minulosti,“ sdělil ředitel Vašák.
Tomu přitakává i starosta Luže Ladislav Peterka. „Určitě se to posunulo mílovými kroky, škoda jen, že to nešlo dřív. Ještě loni nám na SÚSce říkali, že jsou strašně drahé jejich pronájmy. Teď pochopili, že je lepší si je koupit a mít je v majetku pro další využití.“
Pro SÚS PK se jedná o unikátní projekt, protože semafory v Radimi jsou přímo v majetku krajských silničářů. V budoucnosti se budou využívat v dalších lokalitách, kde je dopravní omezení a je třeba zrychlit provoz.
„V minulosti jsme si podobné služby pronajímali, ale díky vývoji cen na trhu se nyní z dlouhodobého hlediska vyplatilo semafory koupit. O jejich provoz se starají naši proškolení zaměstnanci ve spolupráci s odborníky od dodavatele. Až se situace v Radimi uklidní a dojde k rekonstrukci mostu, přesuneme zařízení na jiné místo v našem kraji. Pořízení dvou sad semaforů vyšlo na necelý půl milion korun včetně DPH,“ dodal ředitel Vašák.
A kdy se tedy situace kolem mostu v Radimi uklidní? „Most je v plánu investic pro rok 2025. Začít se má v dubnu. Náklady jsou v tuto chvíli odhadované na 16,3 milionu korun. Podle projektu budou práce trvat sedm měsíců, při zahájení v dubnu 2025 bychom tedy měli skončit na konci příštího roku,“ doplnil Kortyš.
Situace ohledně financování stavby byla přitom ještě nedávno nepřehledná i pro místní samosprávu. „Stále jsme doufali, že sliby splní, věřili, že ten rok 2025 bude koncovým. Jsme rádi, že to dopadlo,“ doplnil starosta Luže Peterka.
„Situaci v Radimi bereme vážně, stejně tak jako připomínky obyvatel. Proto jsme rozhodli o pořízení chytrých semaforů a jejich instalaci, stejně tak se snažíme rekonstrukci mostu udělat v nejbližším možném termínu a věříme, že budeme moci v roce 2025 vše zahájit a dokončit. Jsem rád, že jednání s vedením města bylo konstruktivní a věcné. Přispělo ke zlepšení situace,“ uzavřel Michal Kortyš.
V roce 2022 byl na základě mostní prohlídky stanoven technický stav mostu jako velice špatný, bohužel došlo postupem času a vlivem zátěže k jeho významné degradaci. S ohledem na to byla stanovena snížená zatížitelnost mostu. Kvůli zachování dopravní obslužnosti této části Pardubického kraje a co nejkratšího časového omezení silničního provozu bylo rozhodnuto, že dojde k osazení jednosměrného mostního provizória. To bylo osazeno v roce 2023 do místa, kde nebude v kolizi s vlastní rekonstrukcí mostu. V souběhu s osazováním mostního provizória byla zahájena projekční příprava na vlastní rekonstrukci mostu, která je plánována v roce 2025.