Stavba poldru Kutřín, významné investiční akce Pardubického kraje, byla zahájena v roce 2021. Ale v následujícím roce byla smlouva s původním zhotovitelem ukončena kvůli nepředvídatelným okolnostem, které se vyskytly v průběhu stavby.

Přesněji řečeno, podloží pro velkou hráz mělo jiné složení a chová se jinak, než se původně předpokládalo. Stavbaři zjistili, že materiál je nestabilní a nedrží ani boční svahy.

Protipovodňová hráz poblíž Skutče na Chrudimsku s rozpočtem překračujícím 400 milionů korun měla být dokončena v roce 2024, teď je termín těžko odhadnutelný.

Dalším důvodem bylo zdražování cen stavebních materiálů, kvůli kterému nebylo možné ve stavbě pokračovat. Následovalo přepracování částí projektové dokumentace a výběr nového zhotovitele stavby.

"Výběrové řízení na dokončení stavby poldru Kutřín bylo zveřejněno již 31. října loňského roku. Bohužel kvůli složitosti stavby a z toho plynoucích četných dotazů k zadávací dokumentaci výběrové řízení stále probíhá. V současné době nelze vyloučit další prodloužení soutěžní lhůty, proto termín ukončení výběrového řízení lze obtížně predikovat," uvedla pro Deník mluvčí společnosti Povodí Labe Hana Bendová.

Vizualizace poldruVizualizace poldruZdroj: Povodí Labe

Sto třicet metrů dlouhá protipovodňová hráz poblíž Skutče na Chrudimsku s rozpočtem překračujícím 400 milionů korun měla být dokončena v roce 2024, teď je termín těžko odhadnutelný.

"Státní podnik Povodí Labe jako investor informoval všechny starosty dotčených obcí už před létem o tom, že je stavba přerušena a bude vypsáno nové výběrové řízení. Tato akce se dotýká spousty obcí ve významné části území. Její součástí má být i úprava koryta potoka nad poldrem," řekl po přerušení stavby krajský radní Miroslav Krčil.

Vizualizace: Nádrž je schopna zachytit téměř pět milionů kubíků přívalové vody.
Stavba poldru v Kutříně osiřela, práce se zpozdí o rok

Také v Chrudimi mají své "kostlivce ve skříni". Jde například o výstavbu parkovacího domu na Moravově zahradě v blízkosti právě rekonstruované sportovní haly. Měl stát závratných 800 milionů korun, možná dokonce i miliardu.

Nakonec z megalomanského plánu sešlo, město s necelými pětadvaceti tisíci obyvateli má v současné době jiné investiční priority.

Chrudimská parkoviště jsou zcela zaplněna v sídlišti U Stadionu i u sportovní haly.
Zoufalství řidičů v Chrudimi musí podle čtenářů Deníku vyřešit parkovací domy

Mezi ně patří kanalizace v Medlešicích a náročná přestavba sportovní haly. Záměr postavit parkovací dům na Moravově zahradě navíc komplikoval postoj soukromých vlastníků parcel, které město chtělo vykoupit. Kvůli tomu sešlo z plánovaného vjezdu aut z Rubešovy ulice v místě bývalých jatek.

Aut ve městě přibývá a parkovacích míst je zoufale málo.

V úvahu tak připadá menší parkovací dům s vjezdem z druhé strany, tedy z Opletalovy ulice. Měl by být zapuštěn do svažitého terénu v prostoru mezi Rubešovou ulicí a Moravovou zahradou. Při vjezdu z městského vnitřního okruhu, tedy z níže položené Rubešovy ulice, by se tak parkovalo částečně v podzemí.

Podle původního návrhu by vjezd byl možný jak z Rubešovy, tak Opletalovy ulice. Každopádně jde zatím jen o sny a plány, v letošním roce se určitě parkovací dům na Moravově zahradě stavět nebude stejně jako plánované parkovací domy nedaleko Tesca naproti sídlišti U Stadionu.

Vzhled Masarykova náměstí by mohl parkovací dům u hotelu Bohemia změnit k lepšímu.Vzhled Masarykova náměstí by mohl parkovací dům u hotelu Bohemia změnit k lepšímu.Zdroj: územní studie města, re:architekti

Aut ve městě přibývá a parkovacích míst je zoufale málo. "My bydlíme pod nádražím a když přijedeme z práce, je skutečně problém se někde s autem upíchnout. Léta čekáme, až se rozlouskne problém s rozestavěným a chátrajícím hotelem Bohemia, kde má stát podzemní parkoviště. Ale stále se to táhne a mimochodem - my už jsme za těch deset let vystřídali tři automobily," podotkla s úsměvem čtyřicetiletá Jana, která žije v jednom z domů na Palackého třídě.

Zdroj: Milan Klicpera

Aby si už s manželem vyhlížela čtvrté auto, podzemní garáže jsou ještě v nedohlednu. "Jednání s majitelem hotelu pokračují. Z mého pohledu je nejrealističtější výstavba podzemního parkoviště plně v režii města. Samozřejmě budeme usilovat o dohodu s vlastníkem. Jedině symbióza v nalezení řešení, a to jak výstavby podzemního parkoviště, tak i zdárné otevření hotelu, našemu městu prospěje a konečně nás zbaví ohavných plotů na Masarykově náměstí," uvedl radní zodpovědný za investice Aleš Nunvář.

Věhlas chrudimského hotelu je pryč, deset let objekt chátrá.
Ostuda Chrudimi. V hotelu Bohemia ubytovnu nechceme, říká Pilný. Variant je víc

Další chrudimskou nerealizovanou investicí je výstavba nové lávky pro pěší přes řeku Chrudimku, která stála mezi nábřežím a Úzkou ulicí. Pro špatný technický stav podlehla před čtyřmi lety demolici a lidem žijícím v okolí stále chybí.

Ovšem chybějí také v městském rozpočtu na tuto investici peníze a navíc v ní nelze pokračovat do doby, než skončí právní spor s firmou Cetin, která požaduje úhradu za odstraněné kabely optické sítě.

Oprava se uskuteční v létě příštího roku. Do té doby budou platit omezení.
Dva lidi a dost! Chrudimská lávka má problém. Hlídat průchod ale nikdo nebude

Dobrou zprávou je ale stavba nové lávky pro pěší spojující sídliště U Stadionu s plaveckým bazénem a sportovišti. Ta stávající hrozí zřícením, a tak muselo město vytvořením zábran omezit vstup.

"Ještě letos bychom rádi postavili lávku novou, ta stávající je již v nevyhovujícím stavu. Odhadované náklady činí asi deset milionů korun," oznámil chrudimský starosta František Pilný s tím, že most inspirovaný předlohou ze Španělska nebude mít v České republice obdoby.