Operační důstojník Policie ČR denně zaznamená zpravidla desítky hovorů na tísňové lince 158. Mnoho z nich je zcela bezpředmětných a ve většině případů jde o zneužití linky. Taková „legrácka“, v podobě nesmyslné otázky ahoj, co děláš, případně hanlivých výrazů, však může operačního i na několik minut zaměstnat ve chvíli, kdy se na linku potřebuje dovolat někdo ve skutečné tísni.


Mravní záležitost

Co takovému „vtipálkovi“ hrozí? „Zneužití linky tísňového volání je spíš mravní záležitostí,“ naznačuje tisková mluvčí Eva Sichrová, že mnoho zbraní proti takovému člověku policie nemá. V krajním případě tu přece jen způsob je… „Stalo se nám loni před silvestrem, že jedna paní volala více než desetkrát. Vždycky řekla jedno, třeba i hanlivé slovo, pak to položila, nakonec už neříkala nic. Když volala asi po čtrnácté, tak jí operační důstojník telefon prostřednictvím Prahy na čtyřiadvacet hodin zablokoval, což je možné. V takovém případě je to dobré opatření.“

Pokud si „vtipálci“, mnohdy posilnění alkoholem, myslí, že jsou zcela anonymní, mýlí se. Operační důstojník vidí jejich telefonní číslo. V případě volání z veřejného telefonního automatu dokonce okamžitě zná jeho číslo, ulici i město.

„To mnozí občané nevědí. Pro operačního důstojníka je to moc fajn třeba v případě, že volá člověk v tísni, zmatený nebo neorientovaný. Na druhou stranu, pokud linku někdo opakovaně zneužívá, což se stává, na místo může vyslat hlídku,“ zdůrazňuje výhody Eva Sichrová a dodává: „V době, kdy se nám čísla nezobrazovala, zaznamenávali jsme největší nápor v době polední přestávky ve škole, kdy si děti krátily dlouhou chvíli. Ne že by to teď úplně zmizelo, ale případů je v porovnání s minulými lety minimum.“

Mladá generace společně s opilci má na svědomí většinu případů zneužití linky tísňového volání. Podle Evy Sichrové k těmto případům dochází hlavně o víkendech, ale i v době konání masových společenských akcí.