„Několikadenní dopravní akce „KAMION" se koná s mezinárodní účastí (Německo, Polsko, Slovensko, Maďarsko). Ve zkratce jde o jednocení kontrolních postupů v celé Evropské unii. Litevský kamion tak na kontrolní stanoviště přivede česká policie, náklad kontroluje polský specialista a slovenská úřednice řeší dodržení pracovní doby.

Hlídá se všechno

„Policisté se, ve spolupráci s pracovníky Centra služeb pro silniční dopravu ministerstva dopravy, při této akci zaměřují na kontroly dodržování povinností pro silniční nákladní dopravu spojenou s přepravou nebezpečných věcí, kontrolní vážení,  kontrolu dob řízení, přestávek a odpočinku a na neoprávněnou manipulaci se záznamovým zařízením. Taktéž kontrolují technický stav vozidel a upevnění přepravovaného nákladu. Pátrají i po hledaných osobách, věcech, drogách, odcizených motorových vozidlech a po cizích osobách, které se neoprávněně zdržují na území republiky," vypočítává seznam úkolů mluvčí policie Jitka Vavřinová.

A kontroly jsou skutečně důkladné. Drobnosti v ukotvení nákladu řeší s řidičem Poláci. Čeští technici mezitím prohlédnou vozidlo ze všech stran a dostávají se i dovnitř. Nejvíce práce je vlastně v kabině. Tam si nejprve z tachografu vyzvednou kotouček zaznamenávající jízdu a odpočinek řidiče. Jenže tím to nekončí. Nastupuje český technik se sadou šroubováků a s polským kolegou se pouští do palubní desky.

„Musíme se podívat i dovnitř. Pokud je zde nějaký zlepšovák, který ovlivňuje záznamové zařízení, tak bude schovaný někde tady," říká technik a sundává postupně kryty na celé palubní desce. Změť drátů pod ní je terčem bedlivého zkoumání. Fígle kamioňáků jsou víceméně známé, a tak se hledají například nenápadně umístěné dráty navíc.

Magnety, náklady

Akce mezinárodního týmu v okolí Pardubic odhalila hned několik hříšníků.
„Hned první den odhalili technici magnet který měl ovlivňovat záznamy tachografu. Ve středu odpoledne byly zase odstaveny dva polské kamiony, které byly přetíženy o pět tun a jejich řidiči museli složit padesátitisícovou kauci. Po technické stránce bylo v nepořádku přes čtyřicet vozidel, devatenácti z nich byla dokonce zakázána další jízda," vypočítává nejkřiklavější problémy, které kontroly odhalily Jitka Vavřinová.