Video zveřejnil ruský letecký konstruktér a bývalý zaměstnanec Suchoje Vadim Lukaševič a které se rychle šíří po sociálních sítích. Podle Lukaševiče šlo o testování, výrobce to ale odmítá. K pochybení se ale nevyjádřil, pouze řeší, kdo video natočil.

Nový koncept letadla Maveric.
Airbus experimentuje s revolučním tvarem letadla, má výrazně snížit spotřebu

Video zachycuje aplikaci evakuační skluzavky do stavu, který v podstatě znemožňuje bezpečný únik z letadla, naopak téměř jistotu, že z kabiny člověk skončí volný pádem na zemi. Podle Lukaševiče proběhlo testování dvakrát na moskevském letišti na pět let starém letounu ve flotile Aeroflotu registrace RA-89028.

Ostuda při testech

Stejný stroj se v lednu objevil i na lince Aeroflotu do Prahy, jak ukazují data z Flightradar24.com. Testem prošel úspěšně pouze jeden skluz. Podle leteckých předpisů má evakuce proběhnout do 90 sekund po nouzovém přistání.

„Jedná se o kritickou závadu letadla, která neposkytuje požadovanou úroveň bezpečnosti v nouzových situacích,“ řekl Lukaševič. Výrobce letadla uvedl, že nejde o oficiální test a obrátil se na podle agentury TASS na státní zastupitelství, aby zjistila, kdo video natočil.

Suchoj řešil evakuaci po květnové tragické nehodě, kdy letadlo havarovalo při přistání, ale ne všichni stihli utéct.  Tehdy záběry ukazovaly i fakt, že lidé utíkali se svými palubními zavazadly, čímž ještě více zdrželi samotnou evakuaci. Nehoda si tehdy vyžádala 41 lidských životů.

Odstavená letadla Boeing 737 MAX
Další skandál Boeingu. Unikla konverzace zaměstnanců, mluví o klaunech a opicích

Aeroflot je aktuálně jediným dopravcem, který Suchoj Superjet 100 na lety do Prahy nasazuje. Končí jeho provoz naopak u jiného dopravce. Podle irského serveru Irish Aviation Research poslední letadlo vrátila výrobci během února společnost CityJet, která se zabývá pronájmem letadel včetně posádek. Firma se Suchoji už několik měsíců nelétala s cestujícími, v únoru završila vrácení posledního stroje.