Každý člověk si přeje prožít vánoční svátky v okruhu svých blízkých. Ne každému se to ale podaří. Rodinnou pospolitost si musí odpustit třeba chrudimští vojáci, kteří právě pobývají na misi v Afghanistánu.

Držme jim palce

Český výcvikový a poradní tým působí od poloviny prosince v provincii Wardak. Do této provincie, která patří mezi pět provincií s nejhorší bezpečnostní situací, se přesunul společně s celým 6. kandakem (praporem) Afghánské národní armády , jehož vojáky čeští „mentoři“ od září tohoto roku cvičili a připravovali na základně Black Horse poblíž Kábulu na jejich první misi. Čeští vojáci budou dále „mentorovat“ své svěřence, teď však již při reálném nasazení a ostrých akcích. Držme jim palce, ať se vrátí domů ve zdraví.

V Kábulu a ve třech dalších provinciích Afghánistánu – Logaru, Paktice a Wardaku, bude trávit Vánoce pět set českých vojáků a vojaček. Ale ty skutečné si užijí až doma po návratu ke svým blízkým, lhostejno, že zrovna nebude čtyřiadvacátý prosinec.

Volají i osamělí

Sváteční večeři v kruhu rodiny si musejí odpustit železničáři, hasiči, policisté a všichni ti, kteří pracují na směny. Běžný pracovní den čeká i na zaměstnance chrudimského call centra Vodafone. Zákaznické centrum je v provozu sedm dní v týdnu, 24 hodin denně. O vánočních svátcích vyřídí operátoři přibližně 4 300 hovorů denně. „Na Štědrý den odbavuje zákazníky a jejich požadavky asi 120 operátorů, na Silvestra jich bude asi 140,“ říká Jana Háková, mluvčí firmy .

O Vánocích podle jejich slov často volají starší osamělí lidé, kteří jsou vděční, že si s nimi někdo povídá. „Není to tak, že by k nám zavolali jen tak a neměli žádný požadavek k vyřešení. Obvykle to chodí tak, že vyřeší s operátorem nějaký jednoduchý požadavek a pak si chtějí popovídat o Vánocích, pečení cukroví, sehnaných dárcích, rodině a podobně,“ vysvětluje mluvčí.

Na Silvestra občas volají i mírně společensky unavení zákazníci, ale bývají příjemní, často přejí šťastný nový rok. Přání k Vánocům a nejrůznější PF od zákazníků se objevují i mezi e-mailovými dotazy, což pracovníky zákaznické péče velmi těší.

Nabídky k sňatku

„Mezi telefonáty se občas objeví i skutečné kuriozity, například nabídky k sňatku, pozvání na večeře či dovolené, žádosti o soukromé telefonní číslo operátorky nebo pozvánky na ochutnávku vánočního cukroví u zákazníka doma,“ dodává Jana Háková.

Firma podle jejích slov zaznamenala i zajímavý případ, kdy si zákazník potřeboval objednat nový telefon, protože ten svůj údajně ztratil v lese, když kradl vánoční stromek.

Vánoce bez rodičů

Je smutné, když nemůže dítě strávit Vánoce se svými rodiči. Patnáct malých holčiček a kluků to zítra vinou osudu zažije ve výchovně léčebném oddělení v Přestavlkách, které je součástí Dětského domova se školou v Chrudimi. „Samozřejmě jim připravíme vše, co ke Štědrému večeru patří – tradiční večeři, dárky,“ říká ředitelka domova Lenka Kábelová.

Ze starších dětí, které pobývají v Chrudimi, se nedostane domů jenom jedno, a tak stráví letošní Vánoce s mladšími kamarády.

„Všichni ostatní odjeli domů. V poslední době se nám daří spolupracovat s rodiči tak, aby alespoň Vánoce se svými dětmi strávili. A když to skutečně nejde, jsou tu tety a babičky,“ dodává Lenka Kábelová.