Zcela zbytečné je váhat v situaci, pokud stávající lékárnička je prošlá. Problém ale také je, pokud je některý zdravotnický materiál v lékárničce pochybné kvality. Překvapeni přitom mohou být i majitelé nových aut, výrobci nejsou povinni vybavovat automobily autolékárničkami s novým obsahem.

Deník o povinné výměně informoval už ve středu.

„Koupím si novou, než shánět jednotlivé staré komponenty. Často nejsou k sehnání, a navíc jsem zjistil, že po sečtení všech potřebných položek se dostanu na cenu nové autolékárničky,“ řekl Jaromír Drábek z Pardubic.

Výrobci autolékárniček si pochopitelně mnou ruce. „Doplňování nových komponent, které aktuální vyhláška předepisuje, se vyplatí jen těm řidičům, kteří mají autolékárničku kvalitní a relativně novou,“ míní Helena Sadílková ze společnosti Hartmann–Rico.

K autolékárničce podle původní vyhlášky se musí kromě často uváděné resuscitační masky a isotermické folie doplnit i mnohé další komponenty, jako jsou například hotové obvazy se dvěma polštářky či delší škrtidlo.

„Už máme jen nové, víme o tom. Začali jsme prodávat nové od ledna, staré vůbec neobjednáváme,“ řekl zaměstnanec mototechny Auto-Kelly v Hradci Králové–Kuklenách. Například na benzince v Chrudimi ale čerpadlářka vůbec nedokázala poradit, jestli v regále nabízí starý, nebo nový typ autolékárničky.

Řidiči by neměli zapomenout také na další povinnou výbavu: náhradní elektrické pojistky, po jedné náhradní žárovce, příruční zvedák, klíč na matice kol vozidla, buď náhradní kolo (povinné u starších typů aut), nebo soupravu na opravu kola a výstražný trojúhelník.

KAMIL DUBSKÝ

Co si myslíte o povinnosti nové autolékárničky? Koupíte si novou, nebo doplníte starou?
Diskutujte pod článkem a hlasujte vpravo.
Jak poznat novou autolékárničku

Pět důvodů, proč vyměnit autolékárničku

1. Má autolékárnička je prošlá, nebo brzy prošlá bude
Většina automobilů v ČR má autolékárničku po expirační lhůtě, proto není vhodné takovou autolékárničku pouze dovybavit novými komponentami, ale raději zakoupit místo ní celou novou autolékárničku. Nevystavujete se tak zbytečným pokutám.

2. Zdravotnické materiály v mé stávající autolékárničce neodpovídají svou kvalitou nové vyhlášce
Podle zkušeností odborníků a publikovaných testů v minulosti obsahovala většina autolékárniček na trhu ČR nefunkční zdravotnické materiály. Kvalitní zdravotnické materiály zakoupíte např. v autolékárničce, kterou doporučuje Český červený kříž.

3. Nemusím zjišťovat, jaké všechny povinné komponenty dokoupit
Navíc nové komponenty musí splňovat parametry stanovené vyhláškou, např. lepivost náplastí. To garantuje výrobce autolékárničky. U samostatně nakoupených komponent je obtížné parametry ověřit.

4. Nemusím hledat leták s návodem první pomoci
Vyhláška stanovuje přesné znění návodu první pomoci. Ušetříte si hledání na internetu nebo u známých, ověřování jeho správnosti podle vyhlášky a tisknutí nebo kopírování.

5. Nechci ztrácet čas a peníze
Jednotlivé komponenty jsou nedostatkovým zbožím, na jednom prodejním místě obvykle nemají všechny. Navíc cena všech nových komponent se může v součtu vyšplhat výše než cena celé autolékárničky.

Zdroj: HARTMANN-RICO

.

Staré lékárničky končí, stále se však prodávají
Nová autolékárnička - ilustrační foto.

Obsah nové autolékárničky.

Řidiči budou muset za několik měsíců vyměnit zdravotnickou výbavu podle nové vyhlášky. Ministerstvo zvažuje, zda ji ještě nezmění

Něco přes půl roku zbývá do doby, než budou muset řidiči povinně vyměnit své autolékárničky. I když kvůli nové vyhlášce v nich přibude celá řada pomůcek, jako například resuscitační maska či izotermická fólie, staré lékárničky se v obchodech stále prodávají. Přitom obchodníci často ani nevědí, jaký je mezi novou a starou lékárničkou rozdíl. Podle ministerstva dopravy se navíc povinná výbava autolékárničky možná ještě upraví.

Nové autolékárničky začnou být povinné od 1. ledna příštího roku a do té doby probíhá takzvané přechodné období. To je lhůta, po kterou mají řidiči šanci si lékárničku buďto koupit novou, anebo si ji podle vyhlášky dovybavit.

Staré „fáče“ jdou dobře na odbyt

„Prodáváme nový i starý typ autolékárničky. Lidé si často kupují ten starší, protože je levnější. Samozřejmě je upozorňujeme, že od roku 2011 musí mít v autě novou autolékárničku,“ uvedla během testů Deníku například brněnská lékárnice Renata Vítkovičová. Lékárnička podle staré normy se dá pořídit za 130 korun, zatímco cena lékárničky podle nové vyhlášky je minimálně o sto korun vyšší.

Výjimkou nejsou ani lékárničky za čtyři sta korun. A cenově si příliš nepomohou ani ti, kteří si dokoupí jednotlivé komponenty zvlášť. Na trhu jsou sice doplňkové balíčky, které třeba obsahují resuscitační masku, ale jejich cena je často stejná jako celá nová lékárnička. Navíc někteří výrobci upozorňují, že pokud se neshoduje značka lékárničky se značkou doplňkového balíčku, nemohou zaručit, že něco ve výbavě nebude chybět.

Jenže řidiči, kteří si chtějí novou lékárničku koupit, mohou narazit na neznalost samotných obchodníků. „Lékárničky máme, ale jestli je to starý nebo nový typ, neumím říct,“ uvedli redaktorům Deníku například na chrudimské čerpací stanici.

Možná vypadnou nerezové nůžky

Nad novým vybavením lékárniček ale stále visí jeden otazník, a to konkrétně nad zahnutými nůžkami. V praxi se ukazuje, že takových nůžek je na trhu poměrně málo a je obtížné je koupit. „Otázku povinného vození nůžek v této podobě ještě stále diskutujeme a necháváme to otevřené. Nemohu vyloučit, že nakonec v povinné výbavě nebudou,“ řekl včera Deníku Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Nové lékárničky se zavádějí na popud záchranářů a ministerstva zdravotnictví, kteří nebyli spokojeni s dosavadní, často nefunkční výbavou. Nemalé zisky vyhláška přinese i výrobcům. Jestliže v polovině loňského roku jezdilo v Česku asi 4,5 milionu aut, výměna lékárniček, při průměrné ceně 230 korun, jim může přinést přes jednu miliardu korun.

VOJTĚCH JANDA