V Tovární ulici se sejde zhruba dvacet lidí bez domova, ozdobí si stromek a pomohu s vařením

C

Byť by se štědří dárci dali počítat na prstech jedné ruky, jejich pomoc je neocenitelná. „Stále existují lidé, kteří na bezdomovce myslí. Z havlovických rybníků dostaneme několik kaprů, místní řezník nám přiveze asi dvacet řízků a vedení místního Tesca nám slíbilo všechny potřebné suroviny na salát. Loni se u nás stavil jeden pán a přivezl tři čerstvě upečené vánočky. Uvítáme každou pomoc, protože tito lidé nemají opravdu nic," říká ředitel Sopre CR Jan Kouba.

Během Štědrého dne se v Tovární ulici sejde zhruba dvacet lidí bez domova. Rozhodně to však nebude všichni chrudimští bezdomovci. Ačkoliv má každý možnost využít denního centra nebo za třicet korun složit hlavu v teple a bezpečí noclehárny, najdou se tací, kteří nabídky vůbec nevyužívají.

V prostorách Sopre totiž všichni musí dodržovat jednoduchý, leč striktně vyžadovaný řád. Například se zde nesmí pít alkohol. Navíc venku nemrzne, tak bezdomovci dál nocují ve svých tradičních úkrytech.

Dostatek polévek

Společnosti Sopre velmi pomohla Národní potravinová sbírka, která se v listopadu pořádala v Chrudimi poprvé. Podařilo se vybrat 674 kilogramů potravin.

„Odboru péče o dětí při MěÚ Chrudim jsme dali dvacet sedmikilových tašek plných trvanlivého jídla pro problémové rodiny. My sami nyní máme dostatek polévek, takže k nám kdokoliv může po celý den přijít a najíst se teplého jídla. Může se u nás i osprchovat a vyprat si," poznamenává Jan Kouba.

Sopre lze pomoci nejenom věnováním jídla, ale také nepotřebných lůžkovin, příborů, talířů či oblečení a dalších věcí, které se už doma nehodí, a než aby skončily v popelnici, mohly by sloužit a pomáhat dalším lidem.

Nové vedení

Od prvního listopadu má společnost Sopre na starosti celou městkou ubytovnu v Tovární ulici a ne jen noclehárnu v přízemí. Pro ubytované klienty tento fakt přinese jen několik změn.

„Jsme činní 24 hodin denně. Nemohu hodnotit, jak fungovala předchozí služba, ale budeme se snažit pracovat minimálně stejně kvalitně. Mám ale pocit, že jsme nasadili vyšší laťku v tom, že se snažíme lidi přesvědčit, že musí dodržovat režim ubytovny, který podepsali," doplňuje ředitel Kouba s tím, že se například zvýšily kontroly úklidu a podařilo se zprovoznit všechny sprchy.

LUKÁŠ VANÍČEK