Když v únoru pardubické krajské zastupitelstvo definitivně potvrdilo tzv. jižní variantu R35, kopírující státovku kolem Svitav, bylo úleva znát i v Praze. Ministr Řebíček hned slíbil uvolnit ještě letos prvních 50 až 100 milionů na přípravu stavby.

Předtím hrozilo, že kvůli sporům o vedení dálnice mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou nebude nic.

To nejhorší však R35 teprve čeká: výkupy pozemků. Hrozba nových „farmářek Havránkových“ (ta už 15 let blokuje dostavbu D11 u Hradce) je varovným mementem.
Pardubický kraj kvůli tomu dokonce navrhl přijmout speciální zákon, který by umožnil R35 postavit bez problémů. První protestní petice se už objevila kvůli trase přivaděče k R35 v Dlouhoňovicích u Žamberka.

Zajímavosti o R35

Délka silnice I/35 je 333 km
• Uvažovaná délka R35: 269 km
– V provozu je 78 km u Olomouce a Liberce
– Ve výstavbě jsou 3 km navazující na D11 u Sedlic
• Zbývá dobudovat 191 km R35
• Na stávající silnici I/35 bylo v roce 2007 zaznamenáno celkem 1140 dopravních nehod, 7
úmrtí a 31 těžce zraněných

INTENZITA PROVOZU na průtazích měst ležících na I/35:
• Liberec 36 700 voz./den
• Turnov 16 400 voz./den
• Hradec Králové 31 000 voz./den
• Vysoké Mýto 18 800 voz. /den
• Litomyšl 21 400 voz./den
• Olomouc 39 300 voz./den
– Jedná se tedy o hodnoty vyšší než například na D2 z Brna do Bratislavy


Čím se liší dálnice od rychlostních silnic?

Komunikace R35, jak už název napovídá, bude podle přesné dikce „rychlostní silnicí“. Řidiči ale rozdíl od dálnice prakticky nepoznají. Dokonce se uvažuje o přejmenování modernějších silnic typu R v Česku na dálnice (D).

Shodné znaky dálnice (D) a rychlostní silnice (R):
- Směrové dělení (každý směr má minimálně dva pruhy)
- Všechny nájezdy a výjezdy jsou mimoúrovňové
- Maximální rychlost 130 km/h

Rozdílné znaky dálnice (D) a rychlostní silnice (R)
- R mají oproti D skromnější prostorové uspořádání, tj. jsou užší (D jsou obecně např. 27,5 m široké, R 25,5 m). Je to na úkor šířky krajnice a středního dělicího pásu. Některé dříve postavené R mají také užší jízdní pruh (3,5 m místo 3,75 m)
- R může mít větší podélný sklon, tj. větší stoupání a klesání (max. o 0,5 %)
- R mají nižší nároky na poloměry křižovatkových větví
- Jelikož se vykupuje menší prostor pozemků, zemní práce nejsou tak objemné atd., může být výstavba R levnější než D
- U řady starších R se lze setkat například s chybějícími či zkrácenými odbočovacími a připojovacími pruhy, ostřejšimi zatáčkami nebo dokonce s autobusovými zastávkami přímo v hlavní trase

Zdroj: www.ceskedalnice.cz