Cesta z Hlinska do Chrudimi zabere běžným osobním vlakem zhruba hodinu a chystá se další zrychlení. To se ovšem nebude týkat pravidelných rychlíků z Pardubic do Jihlavy, které na této trati od nového jízdního řádu přestávají jezdit.

Správa železniční dopravní cesty, která má na starosti železniční infrastrukturu, modernizuje část železniční tratě propojující dvě největší města chrudimského okresu. Podle Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty dojde k drobným úpravám zejména u železničních přejezdů. „Změny se týkají přibližovacích úseků u jedenácti přejezdů, čímž dojde ke zvýšení traťové rychlosti o 10, 15 příp. 20 km/hod v místě těchto přejezdů. Tyto práce budou provedeny v rámci běžných udržovacích a opravných prací v tomto roce. Ve dvou případech byly práce kombinovány s propracováním koleje a již byly provedeny v roce 2010 a došlo ke zvýšení traťové rychlosti až o 30 km/hod,“ sděluje k rekonstruovanému úseku.

Nové soupravy místo Regionov

Změny na železniční „tepně“ pocítí cestující až v nových soupravách, které by se na této trati měly objevit napřesrok v létě. „Nejvíce nových vozů zamíří na trať z Pardubic přes Chrudim do Hlinska v Čechách a dojedou až do Havlíčkova Brodu. Na této trati nahradí současné soupravy Regionova, které České dráhy využijí při náhradě starších vozidel na jiných regionálních tratích,“ dodal ředitel Krajského centra osobní dopravy v Pardubickém kraji Michal Štěpán.
Modernizace tratě tak probíhá ruku v ruce s těmito novými soupravami. Krajští politici se na tom shodli se správou kolejí v minulém roce. „Memorandum bylo uzavřené mezi SŽDC a Pardubickým krajem 24. května 2010. Využití vyšších traťových rychlostí se předpokládá zejména až po dodávce nových souprav objednaných ČD,“ připomíná tehdejší stanovisko Pavel Halla.

Veřejnost hlasovala o podobě nové vlakové soupravy. Zajímá vás, jaký motiv na vlacích zvítězil? Více ZDE.

Na pohodlnější a rychlejší svezení mohou zapomenout cestující v pravidelných rychlících mířících přes Chrudim a Hlinsko do Jihlavy nebo Pardubic. Vzhledem k redukci finančních prostředků si ministerstvo dopravy na této trati neobjedná u Českých drah žádné rychlíkové spoje.

Na rychlíky nejsou finance

„S Českými drahami jsme se dohodli, že rychlíky opravdu nevyjedou. Dva páry rychlíků nebudeme objednávat i kvůli malé vytíženosti spojů. Navíc se tyto spoje vymykají koncepci veřejné dopravy, kde platí, že si rychlíky objednáváme v hodinových či dvouhodinových taktech. Tato linka byla takovým nadstandardem,“ oznamuje nelichotivou zprávu Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. A existuje naděje, že se rychlíky na trať znovu někdy vrátí? Podle Martina Nováka se to očekávat nedá. „Toto nedokážeme odhadovat, ale vzhledem k vládnímu trendu omezovat saldo státního rozpočtu, nelze očekávat objednávání těchto vlaků ani v budoucnu.“

Pardubický kraj nahradí částečně ztrátu rychlíkových spojů novými spěšnými vlaky. Změny mají vejít v platnost od nového jízdního řádu v prosinci.

Diskuse. Budou vám na cestách rychlíkové spoje chybět? Hlasujte v anketě. Jaký druh dopravy upřednostňujete?

RADEK LATISLAV