„Do práce chodím tak na sedmou, rád bych si proto třeba do šesti hodin pospal,“ říká Chrudimák Ladislav Bláha. „V pátek ráno mi ale popeláři udělají budíček už kolem čtvrté. Stěžoval jsem si už vloni v létě. Tehdy se odpadky z ulice Strojařů Na Rozhledně odvážely vždy v pátek o půl páté ráno. Následně se situace zlepšila, odpadky se vyvážely v pátek dopoledne. V současné době se technické služby města vrátily k rannímu odvozu, jenže čas už posunuly na čtvrtou! Lidé se znovu bouří,“ upřesňuje Bláha.

Ředitel chrudimských technických služeb Miroslav Skokan připouští, že lidé si v dopisech čas od času stěžují. Svých zaměstnanců se ale zastává. „Největší potíž bývá v létě. Lidé spí při otevřených oknech a rámus jim tak víc vadí. Jenže právě v létě potřebujeme začít co nejdřív,“ uvádí Skokan. „Představte si těžkou chlapskou dřinu v těch největších vedrech. Na popelnice svítí slunce, kolem nádob se šíří nesnesitelný zápach. Všude kolem krouží roje podrážděných vos. V pracovním obleku a v rukavicích vám po chvíli pěkné vedro. Když je vůz plný, začnete se s ním proplétat houstnoucí dopravou směrem do Nasavrk, kde je skládka komunálního odpadu. Tak právě takové práci se chceme vyhnout. Dá se říct, že jde vlastně o technologická omezení,“ vysvětluje Skokan.

Podle jeho slov zaměstnanci dokonce sledují předpovědi počasí na druhý den. Když jsou hlášena opravdu velká vedra, vyjedou do terénu co nejdřív, třeba ve tři. „Žádný předpis nám hodinu výjezdu neukládá,“ říká Skokan. Popelářské vozy tak budou nadále brázdit chrudimské ulice od časého rána. Od rámusu v ulicích by ale brzy mohla lidem ulevit nově pořizovaná technika.

Nový vůz bude úspornější a tišší

Lidé si stěžují na ranní hluk popelářských vozů. Situace asi není snadno řešitelná.

Pro pořádek dodejme, že třeba mnozí řidiči osobních vozů úklidovým četám práci nikterak neusnadňují. V cestě překážejí zaparkovaná auta. Popelářské vozy se tak do některých míst dostávají jen s obtížemi, musejí si třeba i několikrát najíždět. Nebo musí muži popelnice koulet i několik desítek metrů daleko. A ještě si přitom řádně zanadávají. To také zvyšuje hluk v jinak tichých ranních ulicích.

Obyvatelé města se však přece jenom mohou těšit na jednu novinku. „Do čtrnácti dnů očekáváme příjezd nového vozu Rotopress. Ten by měl být o poznání tišší,“ vysvětluje ředitel technických služeb Miroslav Skokan.

Jak je to možné? „Jde o auto, ve kterém není zabudována lisovací lopata. Slisování nahromaděného odpadu je zajištěno rotačním pohybem nástavby. Jeden ze zdrojů rámusu tak vlastně odpadá, vlastní rotace hluk nevytváří,“ ujišťuje Skokan. Rozměry vozu jsou přibližně stejné jako u stávajících aut. Rotopress je dokonce o patnáct centimetrů kratší. „Přesto se do něj vejde dvojnásobek odpadu, tedy až dvanáct tun. Je v něm totiž kvůli chybějící lisovací lopatě podstatně víc místa,“ uzavírá Skokan.

Větší vozy nebudou také tak často vyjíždět s odpadem na skládku. Ušetří se tak nejen čas, ale i stále dražší pohonné hmoty. Nákup samotného stroje ovšem není nijak levnou záležitostí, auto přijde na více než pět milionů korun.