Audit aparátu už mělo vedení města v plánu před rokem, ale nakonec od úmyslu ustoupilo kvůli tehdejší nejisté příjmové části rozpočtu a plánovanému náboru nových zaměstnanců. "Zajímalo by mne, co si vedení města od toho slibuje," nechal se slyšet zastupitel Jan Čechlovský, podle kterého by šlo více než milion korun utratit smysluplněji.

Radní Aleš Nunvář na to odpověděl, že personální audit jasně stanoví, zda má radnice nadstav nebo podstav zaměstnanců . Díky němu se vytvoří kompetenční model včetně systému finančního hodnocení úředníků. "Vyvrátíme tím zároveň fámy o tom, že jsou někteří úředníci na nějakém black listě a čeká je jasný vyhazov," zdůraznil Nunvář.

"Já tuhle aktivitu pokládám za zcela zbytečnou. Částka 1,2 milionu korun může sloužit jinde a lépe. Vždyť každý vedoucí pracovník ví, co jeho lidi dělají a udělají," namítl opoziční zastupitel Petr Řezníček.

Na Višňovce se v neděli podařilo odchytit středně velkého hnědého psa, který strážníkům, nástrahám, naháněčům, slibům i pastem unikal. Až do včerejšího dne.
Psí tulačku nedokázali měsíce chytit ani strážníci. Povedlo se to až mladé ženě

Kdo ze zaměstnanců chrudimského městského úřadu bude auditován? I to zajímalo některé zastupitele. "Budou to všichni úředníci, tedy dvě stě třicet zaměstnanců. Výjimkou jsou uklízečky a ostraha," odpověděla vedoucí odboru kanceláře tajemníka Jitka Kandusová.

Zadání personálního auditu není na městských a obecních úřadech až tak obvyklé. Třeba na Chrudimsku k tomu v minulých letech přistoupily jen Luže a Chrast.

Město Pardubice si nechalo zpracovat procesní a personální audit v roce 2017. Ten vzhledem k velikosti správního obvodu obce s rozšířenou působností shledal u některých vykonávaných činností lehkou poddimenzovanost. "Na základě doporučení procesního auditu byla postupně v maximální možné míře elektronizována interní administrativa - elektronické výplatnice či žádanky o dovolenou. To se týkalo i centrální správy IT na úřadech městských obvodů," řekl tiskový mluvčí pardubického magistrátu Radim Jelínek.

Jehličnany dosloužily, podle zvyku mají opustit domácnosti o svátku Tří Králů.
Začíná svoz vánočních stromků na Chrudimsku, bude z nich štěpka

Chrudimská objednávka personálního auditu příliš nekoresponduje se skutečností, že radnice se pyšní titulem Přívětivý úřad Pardubického kraje, který získala v roce 2021. Vedla si dobře od samého počátku soutěže, která trvá od roku 2016. „Dobrá správa obce je možná jen s dobrým týmem a chrudimský městský úřad jím, jak ostatně ukazují ocenění, bezesporu je. Můžeme se opřít o zkušené kolegy z úřadu. Úřad vlastně není pro občany ničím jiným než servisem a mne moc těší, že u nás ten servis poskytujeme co možná nejlepší,“ zareagoval tehdy na krajské vítězství v soutěži starosta města František Pilný.

Co může audit na úřadě odhalit?

Většinou se ukáže, že není nutné navyšovat počet zaměstnanců – i když si to zaměstnanci sami nemyslí a nemyslí si to ani jejich nadřízený. Ukazuje se, že firma (vedoucí, zaměstnanci) trpí provozní slepotou, dělají vše třeba s nejlepším úmyslem, ale z historických důvodů – nemění zaběhlé postupy a procesy a náplň práce podle situace… ale jedou v zajetých kolejích… dělají nějaké činnosti už navíc, nebo zbytečně, nebo se dublují někde i triplují, nebo dělají lidi úkony, které má dělat jiné oddělení.

Ukazuje se, že lidé přebírají za druhé úkoly, které dělat nemají (protože je jim nepříjemné odmítnout pomoc, nebo chtějí vypadat dobře a chtějí se zalíbit), na druhou stranu pak gro své pracovní náplně nedělají, protože ji nestíhají… (toto je klasická ukázka – domnělé přetíženosti) – prostě nejsou přesně a jasně definovány procesy (hranice – kde začíná práce a kde končí) a jasné zodpovědnosti a pravomoci k výkonu práce. A za tohle by měly následovat jasné odměny a taky řešení, když se to neděje!

Zdroj: Helena Macková, personální konzultant, osobní kouč a terapeut
helenamackova.cz