Pořádný rozruch vyvolala návštěva ministra dopravy Víta Bárty v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. V regionu strávil v uplynulém týdnu jeden jediný den, avšak jeho prohlášení nenechala klidným jediného obyvatele.

Plané sliby, nebo slovo chlapa?

Přestože debata kolem obchvatu v Chrudimi byla velmi klidná, ve virtuálním prostředí si čtenáři Deníku neberou servítky. Sliby týkající se přednosti obchvatů před samotnými rychlostními silnicemi a dálnicemi jsou podle mnohých opravdu „jen“ sliby.

„Výborná zpráva až na to, že Bártovi nevěřím ani slovo. Bohužel, centrum Pardubického kraje je v jeho západní části - tedy zcela mimo východ, který je zanedbaný až hrůza. Česká Třebová potřebuje obchvat jako sůl. Město je rozděleno na dvě části pět kilometrů dlouhou nebezpečnou hranicí téměř jako ve válce. Jsou na ní tři školy a vládne strach o životy dětí. Lidé už toho mají plné zuby,“ rozhořčil se jeden ze čtenářů.

Ostrá slova směrem ke konkrétním stavbám však doplňuje i souhlasné přikyvování. „Obchvaty jsou nezbytné. Když to dnes vidím: Kolín, Znojmo, Chrudim taky… Je to strašné zdržení a navíc se hromadí auta v centru. Jsem jednoznačně pro,“ říká čtenář pod jménem Puk.

Několikahodinová návštěva ministra, který se setkal s oběma hejtmany a vyslechl si jejich názory, rozdmýchala kouř také v táboře zastánců dálnice D11. Ta je jednou z klíčových staveb Královéhradeckého kraje.

Vít Bárta hodlá v příštím roce dotáhnout do konce spor o pozemky s farmářkou Ludmilou Havránkovou a pokud možno dostavět tříkilometrový úsek do Hradce Králové, avšak dál se peníze ze státního měšce sypat nebudou.

D11 je mnohem důležitější

„Může mi někdo vysvětlit, jaký význam má obchvat Náchoda? Proč se tam raději nepostaví ten kus dálnice D11 jen tam na severu, aby se Náchodu ulevilo, a až budou prachy v budoucnu, tak se to dostaví až do Hradce. Jednou, až povede D11 až do Polska, k čemu bude ten obchvat Náchoda?“ ptá se čtenář Náchoďák.

Co všechno ministr Vít Bárta na východě Čech přislíbil

Obchvaty měst mají nyní, kdy musíme obracet každou korunu, v každém případě přednost před stavbou dlouhých úseků dálnic – možná tak svitla naděje například Náchodu či Chrudimi. Tam ministr při diskusi s obyvateli i představiteli města uvedl, že výstavba byla odblokována a ještě letos se rozběhne archeologický výzkum. Nejpozději v roce 2012 bude zahájena stavební část obchvatu. Při jednání se stavebními firmami byla navíc vyjednána téměř 300milionová sleva.

Peněz je málo a musíme pečlivě vybírat, na co je dáme. Prioritou je pro nás bezpečnost obyvatel a chodců ve městech. Například peníze, které jsou určeny na třetí patro křižovatky v Opatovicích, je lepší použít na konkrétní obchvaty obcí a měst, které budou více sloužit lidem.

Ministr odmítl slibovat jakékoliv termíny. „To už tady bylo, obchvaty jsou stále odkládané a lidé už ztrácejí trpělivost, jak ukázala blokáda v Náchodě. Nebudu dávat plané sliby.“