Ze které kapsy to zaplatit?

Nápomocen by jim měl být stát i peníze z Evropské unie. „Cyklistická doprava byla zapracována do všech důležitých strategických materiálů, takže lze předpokládat, že v následujících letech dojde k dalšímu rozvoji cyklotras a zejména cyklostezek,“ řekla Deníku Kateřina Mátlová z ministerstva pro místní rozvoj.

Havlíčkův Brod by měl letos začít a i dokončit stezku pro kola v délce něco přes půl kilometru. Okopíruje levý břeh Sázavy, povede od budovy katastrálního úřadu směrem k lávce, přes kterou se dá dostat z Ledečské ulice na Humpoleckou. Jedná se tedy o trasu dlouhou něco přes půl kilometru.

„Celý projekt přijde na tři a půl milionu korun, přičemž až sedmdesát procent může pokrýt dotace z Regionálního operačního programu, o kterou jsme už požádali, řekl brodský místostarosta Libor Honzárek. Připouští, že v okolí Brodu to s trasami pro bicykly není ideální. „Ale třeba v okolí Cihláře je pěkná projížďka již nyní, dojet se dá až do Vlkovska,“ doplnil.

Zabránit nehodám

Na kilometrovém úseku na silnici první třídy mezi Kohoutovem a Ždírcem nad Doubravou se v minulosti stalo několik vážných nehod. Pomyslnou poslední kapkou byla nehoda v předloňském roce, při níž zemřeli dva mladí lidé. Tři metry široká cyklostezka by měla dalším neštěstím zabránit.

„Výstavbu cyklostezky samozřejmě vítám, sám jsem ten nápad prosazoval, nicméně podle mě tu měla být už minimálně pět let,“ uvedl obyvatel Kohoutova Václav Pátek.

„Záměr cyklostezky reaguje na několikaleté volání kohoutovských občanů po bezpečném spojení s mateřským sídlem,“ potvrzuje starosta Ždírce Jan Martinec.

„Projít totiž pěšky za plného provozu úsekem silnice od ždírecké restaurace Na křižovatce k první kohoutovské chalupě je docela horor,“ myslí si. Bezpečné dopravní spojení obou míst poslouží i dětem docházejícím do Ždírce do školy či maminkám s kočárkem.

Cyklostezka by měla být podle stavebních plánů dokončena v roce 2012. Jestliže se ždíreckým radním podaří na stavbu získat evropské peníze, mohla by sloužit už o dva roky dříve.

Cyklostezka dost možná spojí také Horní a Dolní Krupou. Provedení ale závisí na přidělení dotace z programu zaměřeného na infrastrukturu – tedy evropských peněz spravovaných krajem.

Ze stezky z jemnozrnného asfaltového betonu by opět neměli užitek pouze cykloturisté. Velmi by ji ocenili i místní, zejména žáci dojíždějící z Horní do Dolní Krupé do školy.

V současnosti představuje cesta na kole riziko – silnice je úzká a vede přes most i po hrázi Pilského rybníka, přičemž aut zde nejezdí zrovna málo.