CYKLOTIP: Zkuste projížďku Železnými horami

Chrudim/Třemošnice - Je moc příjemné projíždět se po Železných horách, které mám velice ráda, píše Bikerka.

30.7.2010

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

V úterý vyrážím s kamarádem na švih a naplánovala jsem cestu po malebných kopečcích mých Železných hor. Vcelku zatím nezáživná cesta z Chrudimi vede přes Vrcha na Heřmanův Městec, odbočka vlevo na Načešice. I přes silný boční vítr jedeme svižně, oba utahaní z předchozích vyjížděk, pojali jsme to relaxačně.

Po deseti kilometrech se mi vrací na své místo zlobivý bederní obratel a jedu už bez bolesti, Hřibové lesy kolem Načešic, klídek, nic neroste.

Nabíráme směr Licomělice, vyhlášenou hospůdku jsme ponechali bez povšimnutí a profrčeli na Hošťalovice do Březinky, kde je opuštěný uranový důl a kde započalo svou cestu přes Železné hory tornádo, které v roce 2008 zdevastovalo mé krásné lesy.

Vpravo rychlý pohled na letiště Nový Dvůr a šup dolů přes vesničku Bílý Kámen. Vskutku tam ještě je obrovský bílý balvan z křemene. Pověst praví, že na něm poobědval Jan Žižka, když táhl dobýt Lichnici.

V Podhořanech se už otevřel výhled na údolí Doubravy, Vrdy, Čáslav, město Jana Žižky, které mi svým zachovalým opevněním i atmosférou tak připomíná Chrudim.

Pozůstatky moře

Nedaleké Vinaře a Vinice, jak názvy vesniček napovídají, i nyní se zde pěstuje vinná réva. V třetihorách zde bylo moře. Při odbočce z čáslavské silnice na Lovčice vpravo je možné dojít do malého, romantického, chráněného lomu s jezírkem a zde jsou vidět ony vápenné usazeniny. V dětství jsem zde našla zkamenělé žraločí zuby. V Podhořanech jsme zakroužili serpentýnami a odbočili na Ronov nad Doubravou. A tady cestou při pohledech na svahy Železných hor pochopíte, proč je tak miloval Antonín Chittussi, ronovský rodák, slavný to krajinář, a proč je jimi tak uchvácen a okouzlen současný malíř Josef Minařík.

Stoupáme na Lipovec a Licoměřice, kde může turista navštívit pod úpatím hor památník fašisty umučených třiceti místních mužů. Kdyby vystoupal do lesů nad Lipovec, uviděl by pak torzo partyzánské zemljanky a pomník a také opuštěný uranový důl, Sjíždíme do Ronova nad Doubravou, romantického „Městečka na dlani“, kde se skoro zastavil čas. Na věži kostela jako bych viděla sedět herce Jindřicha Plachtu, těsně před pádem dolů ve stejnojmenném filmu. Nedaleký pohádkový zámek Žleby s oborou, s bílými jeleny a s dravci necháváme na jindy.

Kraj plný legend

Míříme stále vzhůru a do zad nám pomáhá už silný vítr. Kocháme se výhledem na zříceninu hradu Lichnice, projíždíme kolem muzea a vápenky v Závratci. Třemošnici, s romantickým Hedviččiným údolím, ze kterého je možné pěšky vystoupat až k Žižkovu dubu u Lichnice nebo na rezervaci Kaňkovy hory s původním bukovým porostem a s chráněným rostlinstvem a zvířenou, necháváme po pravé ruce a začínáme šplhat do krpálu a serpentin. Lehce zadýcháni projíždíme odbočkou na hrad, vzpomenu na krutou Miladu, která zde na kameni nechávala padat rytíře do rokle, až jeden převezl ji okováním koně diamanty, třikrát se na Dívčím skoku otočil a pak ji vstřelil šíp rovnou do srdce.

Pokračujeme na Starý Dvůr a zde funíme do kopce na Prachovice. Věnuji vzpomínku panu Pecháčkovi, připomenu si slavný slogan „Na náročné stavby cement z Práchovic“ a stoupáme dál směr Hrbokov. Vpravo nás hladí na duši úžasný pohled na cestu, po které jsme se drápali nahoru, Kaňkovy hory, Lichnici a průsmykem i na Čáslav, vpředu a v dáli a ještě výš na Seč.

Cesta domů

Pod Hrbokovem se naše cesty rozcházejí, kamarád sjíždí dolů na Heřmanův Městec a já stoupám dál na Hrbokov. V hospůdce jako z první republiky, ještě s litinovými kamny, je otevřeno, točí se zde výborně vychlazené pardubické pivo a turista může doplnit i zásoby potravin. Odbočuji vlevo a teď už samospádem přes Lipinu svištím dolů kolem Deblova vlevo a Smrkova Týnce vpravo na Rabštejnskou Lhotu, která je rájem sportovců a koupání chtivých, s cílem v Chrudimi. Krásné odpoledne, trocha nostalgie, šedesát kilometrů lehounce za dvě a půl hodinky, cesta bez nehody i defektu, co víc si přát. Celkem dnes najeto sedmaosmdesát kilometrů. Sportu zdar a cyklistice zvlášť.

Bikerka

30.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
Taneční soutěž O chrudimskou loutku.

Víkend v Chrudimi patřil tanci

Ilustrační foto

Záchody slaví svátek i ošklivými dárky

Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Pardubice - Nález vzácné nádoby archeologové označují za objev století. Nic podobného se dosud u nás totiž nenašlo.

OBRAZEM: Miminka z chrudimské porodnice 18. listopadu

Chrudim - Díky vstřícnosti chrudimské porodnice vám budeme na našich stránkách přinášet fotky nejmladších Chrudimáků. Pokud se vám nepodařilo získat sobotní výtisk Chrudimského deníku, nevadí. Miminka otiskujeme ještě na straně 10 a 11 v Týdeníku Chrudimsko. Ten vychází každé úterý jako příloha Chrudimského deníku, od středy do pondělí je pak na stáncích k dostání i samostatně.

Sváteční den pro Kladrubáky

Slatiňany - Národní hřebčín Kladruby nad Labem zve všechny své příznivce na mimořádné prohlídky areálu v Kladrubech nad Labem a ve Slatiňanech, které se konají od pátku až do neděle 19. listopadu.

Vytočená piva, lajky a vstřelené branky jsou cestou nahoru

Hrochův Týnec - Fotbalisté Hrochova Týnce si ve společné akci fotbalové asociace a Gambrinusu vykopali zápas proti prvoligové Mladé Boleslavi.

Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.