Podle posledního rozhodnutí zastupitelů bude třída Míru v Pardubicích jen pro pěší. Odhlasovali, že z ní zmizí nejen automobily, ale i městská hromadná doprava (MHD).

Pardubičtí zastupitelé už v roce 2006 přijali usnesení, že se ze třídy Míru má stát pěší zóna s vyloučením jakékoliv dopravy, a to v úseku od lékárny ke Grandu.
Po několika letech sporů, sepisování petic veřejností, potvrdilo toto rozhodnutí i minulé zastupitelstvo.

Rozhodnutí prý ještě není finální

„Nemyslím si, že je to finální rozhodnutí. Je to jen malá vyhraná bitva. Vedení města, především ti, kteří to podporují, si neuvědomují, že například jen cesta k stavebnímu povolení bude dlouhá. Zatím nebyli přizváni majitelé domů, kteří musí souhlasit. Na stavbu má výrazně přispět Evropská unie, ovšem tyto prostředky musí být vyčerpány do určitého termínu, tedy konce roku 2013,” pravil Petr Franc, pardubický zastupitel za ODS a též majitel restaurace na třídě Míru.

Že koncepce pěší zóny není ještě finální, si myslí i další zastupitelé. „Hlasování nebylo ideálně načasované. Nikdo neříká, že třída Míru bude pěší zóna, kudy nepovede trakční vedení. Dohadovali jsme se spíše o koncepci než o harmonogramu. Vůbec nepadlo, kdy se akce uskuteční, za kolik, jaké dotační tituly k tomu využijeme, případně kolik bude spoluúčast města. Hodinu jsme se hádali prakticky zbytečně. Diskuse byla skoro stejná jako před čtyřmi nebo pěti lety,” sdělil zastupitel Alexandr Krejčíř za ODS.

Fraňková: Jsem pro zachování dopravy

S rozhodnutím zastupitelstva není spokojena ani primátorka města Pardubic Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice). „Podle mě je daleko lepší nechat na třídě Míru městskou hromadnou dopravu. I hodně lidí, kteří nám psali na radnici své názory, to potvrzovalo,” řekla Fraňková.

Pěší zóna bude znamenat velké změny především v MHD. Linky, které běžně staví na třídě Míru, budou přesunuty na Sukovu třídu, což přinese další náklady. „My jsme schopni si poradit s jakýmkoli řešením. Z hlediska ekonomiky by bylo lepší zachovat MHD,” podotkl Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic.

Zároveň zdůraznil, že čistá pěší zóna hlavnímu městskému bulváru nijak dramaticky nepomůže, a proto preferuje, aby MHD bylo zachováno.
„Spoje, které budeme muset z třídy Míry přesunout, najedou ročně o téměř sto tisíc kilometrů více. Mluvíme tak zhruba o třech milionech korun, které budeme chtít po městě a může to být zásah do rozpočtu,” vysvětlil Pelikán.

Změna tras bude zahrnovat nejen změny trakčního vedení, ale i stavbu nového napájení, úpravy náměstí Republiky a tak dále. Kapacitně nejsou stávající zastávky na náměstí Republiky schopny pobrat další spoje, autobusy tam nemohou čekat fronty,” dodal Pelikán. Jak se budou tyto úpravy řešit, zatím neví, záleží až na konkrétním definitivním rozhodnutí. Celý přesun dopravy z třídy Míru by podle Pelikána měl přijít na dvaadvacet milionů korun.

Obchodníci se teď obávají, že zkrachují

Velký vliv bude mít odklon dopravy na obchodníky. Otázkou však stále zůstává, v jakém smyslu. „Obávám se, že pěší zóna utlumí obchodní ruch.V současné době je centrum Pardubic v AFI Paláci a argument, že pěší zóna pomůže navrátit centrum města na třídu Míru, je podle mne lichý. Vize je taková, že když zde nebudou trolejbusy, bude tu krásné odpočinkové místo. Málokdo si však uvědomuje, že projekt v takové podobě, v jaké je zamýšlen, je sezónní. Jde o pár letních měsíců, v zimě nikdo nebude mít potřebu na třídu Míru zamířit. A i v létě to je sporné, všichni víme, jak jsou ulice rozpálené,” podotkl zastupitel a majitel restaurace na třídě Míru Petr Franc. „Je to spíše krásná představa než realita. Ve finále na celý projekt doplatí obchodníci a majitelé domů. Obchodníci budou mít ztráty, které jim nikdo nenahradí a zkrachují,” uzavřel Petr Franc.

Monika Suchá