Mezi Žďárcem a Pustou Kamenicí možná přestanou ve všední dny jezdit osobní vlaky. Zrušené spoje by měla od prosince kvůli zlevnění přepravy nahradit autobusová linka.

Ta by měla v Chrasti na nádraží navazovat na spěšné vlaky od Pardubic a přes centrum Chrasti pak povede do Skutče na náměstí a dál směrem přes Předhradí do Krouny, Čachnova a Pusté Kamenice.

Vzhledem k turistickému významu celé oblasti by měly ale o víkendu po trati nadále jezdit dva nebo tři páry spěšných vlaků z Pardubic přes Skuteč, Krounu a Čachnov až do Poličky. Ty budou sloužit především lyžařům, cykloturistům a dalším návštěvníkům Žďárských vrchů.

Změny ale dosud nejsou definitivní a obcím se vůbec nelíbí. A tak například starosta Krouny Pavel Ondra doufá, že po dalším jednání kraj vlakové spoje ve všedních dnech zachová. „I když to vypadá, že z ekonomického hlediska jde o nutnost, my o vlaky přijít nechceme. S tvůrcem grafikonu, společností Oredo, budeme ještě jednat v polovině dubna,“ říká starosta Krouny Pavel Ondra.

„Spoje do Čachnova například nevyužívají turisté jen o víkendech, ale i přes týden. Řada lidí směnuje a jezdí v létě na pěší tůry a v zimě na běžky i ve všední dny. Stejně tak penzisté. A v autobusech se s lyžemi cestuje špatně,“ uvádí Ondra jeden z argumentů. Dalším argumentem jsou například velké sumy utracené v minulosti za modernizaci trati a jejího zabezpečovacího zařízení.

Za zachování spojů se v diskuzi na internetu postavila třeba i Lenka Balounová ze Skutče. „Proč se vlakové spoje jen nezredukovaly? Nemusí jezdit vlaky s dvěma cestujícími. Stačilo zanechat jeden až dva spoje ráno a totéž odpoledne. Tím by se jistě ušetřilo dostatek prostředků,“ píše Lenka Balounová.

DOPIS LENKY BALOUNOVÉ K DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI NA TÉMA VLAKY

Krouna - Nedá mi to a musím Vám napsat alespoň několik řádek. Na jednání se zástupci spol. OREDO jsem sice osobně nebyla, ale měla jsem informace, jak se říká "z první ruky". Vím, že jste coby starostové byli víceméně postaveni před hotovou věc, ale pokud by bylo možné se ještě ozvat proti, myslím že je to nutné.

Ať se na věc dívám z jakéhokoli úhlu, vidím jen samá proti:

1) Doprava po železnici je ekologická. V době, kdy EU na všechny členské země tlačí a tlačit bude ještě víc, aby kladly na ekologii větší důraz, u nás se budou nahrazovat vlaky autobusy. Cožpak už takhle není provoz po silnicích dost velký? Proč se zodpovědní na ministerstvu dopravy nepostarají o to, aby pro dopravce bylo výhodnější využívat dopravu po železnici než silniční. Ubylo by kamionů a nákladních aut, silnice by se neničily tak brzy … přece bychom to všichni uvítali. Místo, abychom byly rádi, že síť železnic je hustá a zasahuje i do méně obydlených oblastí, budeme některé tratě rušit!?

2) Krouna se mohla pyšnit (a mnozí z nás to ve výčtu všeho čím naše krásná obec disponuje hrdě uváděli) jak autobusovým tak vlakovým spojením. Školní výlet na Čachnov nebo do Poličky asi v dětství zažil každý, o nostalgii denodenního dojíždění vlakem na střední školu (kdy se člověk v pohodlí mohl doučit vše po cestě) ani nemluvě. S lítostí budu vzpomínat na to, jak jsme se s dětmi, když byly malé, chodily dívat a mávat projíždějícím vlakům …

3) Vlakové spoje mají být v plné výši nahrazeny autobusovými. A tomu snad někdo věří ??? Já tedy ne. Je mi jasné, že časem se ukáže, že ten či onen spoj je nerentabilní, dostatečně nevyužívaný a bude jich ubývat. Společnost OREDO, která má zajišťovat pro Pardubický kraj optimalizaci regionální dopravy má pochopitelně velmi úzké vazby na autobusové společnosti. Pokud některé vlaky nahradí autobusy, jiné autobusové linky budou automaticky zrušeny. Např., když z Krouny odjížděl směrem do Skutče vlak v 7.28 a autobus v 7.23 nebude mi nikdo tvrdit, že pojedou dva autobusy za sebou.

4) Společnost OREDO je údaje jen několik (snad 6) lidí, kteří někde od stolu z tepla kanceláře rozhodují o osudu železnice i autobusových spojů. Proč ne. Činí tak "na zakázku" Pardubického kraje. A dost možná i ve vlastním zájmu. Zaráží mě, kolik lidí je zaměstnáno na příslušném odboru dopravy kraje. Proč kraj musel ještě zřídit další společnost, když má tolik úředníků.

5) Když už bylo třeba řešit neefektivnost tratě Žďárec - Polička a za tímto účelem strojvůdci pořizovali statistiku počtu cestujících v jednotlivých vlacích proč se následně vlakové spoje pouze nezredukovaly? Nemusí jezdit vlaky s dvěma cestujícími. Stačilo by zanechat např. 1 - 2 spoje ráno a totéž odpoledne. Tím by se jistě ušetřilo dostatek prostředků.

6) Málokdo zná všechna čísla. Víte např., že do modernizace zmíněné trati ČD naivestovalo 300 milionů?! Zavedl se nový systém individuálního odbavení, začaly jezdit Regionovy na podporu turistického ruchu a nyní se všechno odpíská. Kde v tom člověk má vidět logiku a zdravý rozum? Skutečně je mi z toho na nic a jsem přesvědčena, že jde o krok zpět. Snad mají být zachovány dva víkendové spoje a nákladní vlaky, kterých však jezdí minimum. Vše to spěje k tomu, že trať bude dřív nebo o něco málo později zrušena úplně. Zaroste travou, koleje si rozkradou "sociálně slabší a nepřizpůsobiví" občané. A zbudou nám jen vzpomínky.

Tak pane starosto, vylila jsem si srdíčko. I když jsem určitě nepoužila všechny argumenty pro zachování vlaků, musím končit. Zajímal by mě Váš názor, stejně jako by mě zajímal názor lidí v Krouně. Jak se na to dívají ostatní? A co zastupitelé? Nechali se ukolébat sliby, že na autobus to bude blíž? Pokud byste měli na stránkách Krouny nějakou diskuzi na toto téma, klidně můžete můj názor použít. I když se třeba někde nebude líbit.

Lenka Balounová