Raději než na hřišti jsou děti u televize nebo za počítačem. Alarmující je, že trend posledních let čím dál přitvrzuje, podle posledních výzkumů totiž průměrné české dítě nestráví venku ani dvě hodiny denně.

Jak se takové chování odrazí na psychice dítěte a jeho pozdějším vývoji? A jak se mají zachovat jeho rodiče nebo prarodiče?

Psychologové, pedagogové, ale i lékaři zvedají varovný prst.

Líné děti? U počítače jsou třikrát déle než venku

Česká republika - Děti jsou venku čím dál méně a lepší už to nebude. „Nedostatek času, který stráví venku, jednoznačně není příznivý. Jediné řešení je honit je k aktivitám. Rozumní rodiče to řeší tak, že děti chodí víc do kroužků, vyhánějí je na kolo, berou do přírody, jiná cesta není," říká dětský psycholog Václav Mertin.

Podle průzkumu Nadace Proměny Karla Komárka provedeného u 1515 českých dětí ve věku 7–15 let a stejného počtu rodičů, který poprvé mapuje, kolik času, kde a jak děti tráví a co si o tom rodiče myslí, se víc než polovina dětí nedostane za celý týden vůbec do přírody.

Nevyužité přitom zůstává prostředí škol, kde 97 procent z nich má ve své blízkosti zahrady a hřiště. „Myslíme si, že přírodní prostředí, které škola nabízí, by se mělo využívat více i k výuce," uvádí ředitelka nadace Jitka Přerovská.

Čas, který školák stráví u počítače a her, je téměř trojnásobný než ten, kdy je venku. I rodiče se domnívají, že jejich potomci tráví příliš mnoho času u počítače, tabletu nebo chytrého telefonu, k televizi jsou ovšem mnohem shovívavější.

„Doba se mění, rodiče se mnohem víc bojí a terén je méně bezpečný. To, že si dřív děti vyšly před barák 
a normálně si hrály, je dneska těžké. Ploch, které jsou volné a kde si mohou třeba olamovat keře a nikdo je za to nepeskuje, ubývá," tvrdí psycholog.

Pokud děti nemají příležitost být pohybově aktivní, budou tím častěji u počítače. Motivovat by je měli jak rodiče, tak škola. „Cesta vede přes aktivity, kde nejde o výkon. Jde o to, aby se děti trochu vyblbly. Bohužel dneska i tělocvik ve škole je spíš o tom zaběhnout osmistovku v určeném čase," dodává Mertin. Důležité je dát jim příležitost naučit se různé aktivity právě, když jsou malé a nevadí jim, že něco neumí. Horší je to v pozdějším věku, kdy je pro ně snazší, než se někde ztrapňovat, zůstat sedět doma třeba u PC her.