Maruška se ve svých necelých čtrnácti letech dopustila krádeže, když ve zlatnictví odcizila zlatý řetízek za šestnáct tisíc korun.

„Soud pro mladistvé jí uložil po několika měsících od spáchaného činu dohled probačního úředníka,“ uvedl Marek Demner, koordinátor projektu Romové pomáhají Romům. Jeho cílem je rozšíření a zkvalitnění služby Mentor určené zástupcům romské menšiny, kteří se dostali do konfliktu se zákonem a byl jim nebo jim může být uložen alternativní trest.

Během soudu se ukázalo, že krádež nebyla jedinou potíží, se kterou se Maruška v posledních měsících potýkala.

Problémy i ve škole

„Ve škole měla desítky neomluvených hodin, učitelé si stěžovali na její kázeň i prospěch. V té době se také její matka přestěhovala s Maruščinými sestrami do sousedního okresu a ona tak zůstala s otcem sama,“ líčil Demner.

Spolupráce mezi probačním úředníkem a Maruškou se podle něj zpočátku nevyvíjela příliš dobře. Ke konzultacím docházela dívka občas, problémy ve škole pokračovaly.

„Maruška navíc již na počátku dohledu otěhotněla. Probační úředník požádal o spolupráci zkušenou mentorku Evu. Společně si určili témata, kterým se budou věnovat. Cílem bylo, aby Maruška docházela řádně do školy a dokončila školní docházku. Bylo potřeba oslovit i otce Marušky a jejího přítele, se kterým se chystali na narození dítěte,“ informoval náš Deník koordinátor projektu Romové pomáhají Romům.

„Službu Mentor poskytuje vyškolený laik, jehož spojuje sounáležitost s romskou komunitou a je prostředníkem mezi klientem a justicí,“ vysvětlil Marek Demner.

Eva docházela za Maruškou domů. Ta postupně získala k mentorce důvěru a začala se jí svěřovat se svými problémy. Po několika týdnech došlo ke zlepšení prospěchu i kázně Marušky ve škole. Také doma se dařilo lépe zvládat soužití dcery s otcem a vztah mezi Maruškou a jejím přítelem.

Narození dcery

„Role mentorky se ukázala jako ještě významnější poté, co se Marušce narodila dcera. Eva učila Marušku zvládat roli matky a péči o dítě. Maruška začala již několik týdnů po narození dítěte opět chodit do školy,“ podotkl Demner.

„V současné době je dceři Marušky šest měsíců. Mentorka dochází za Maruškou dvakrát týdně domů. Pomáhá jí a radí, jak pečovat o dceru, zvládat každodenní práce v domácnosti, finanční situaci rodiny, kontakt s úřady, vyřízení sociálních dávek a podobně,“ nechal se slyšet koordinátor projektu Romové pomáhají Romům.

„Mentorka domluvila Marušce i individuální plán ve škole. Klientka tak může pokračovat ve školní docházce. Přes občasné obtíže se daří situaci zvládat a nebylo nutné přistoupit k návrhu ústavní výchovy, byť se před několika měsíci tato možnost jevila jako jediná možná,“ dodal.

Romský mentoring byl do Pardubického kraje rozšířen v letech 2005 až 2008. Od května roku 2006 v kraji působilo osm romských mentorů, kteří spolupracovali se třemi středisky Probační a mediační služby České republiky v Pardubicích, Ústí nad Orlicí a Chrudimi.

„Měli na starost 166 klientů, z toho ve 110 případech byli úspěšní. S pardubickým střediskem spolupracují čtyři mentoři, kteří pracovali s 56 klienty romské populace, se 41 z nich úspěšně, což je 73 procent všech případů,“ upřesnil Demner.

(ven, td)