„Chceme vyjít maximálně vstříc místním samosprávám a obyvatelům obcí v bezprostředním okolí lomu. Je nutné se detailně zabývat všemi připomínkami, na které starostové upozorňují, a proto necháme zpracovat další posudek, který by se měl těmito připomínkami detailně zabývat a pokud možno je zohlednit. Musíme si být případně jisti, že nezůstanou jakékoliv nevypořádané sporné body," uvedl hejtman Netolický.

Kraj se podle něj bude také snažit vypořádat s připomínkami starostů obcí k zápisu z veřejného projednání. „Kolegové z krajského úřadu se proto v nejbližší době setkají se zástupci samospráv a rozšíří zápis o problematické body, na které starostové upozorňují," sdělil hejtman Martin Netolický.

Silnice v okolí lomu, které jsou v majetku Pardubického kraje, jsou úzké a nevyhovují kvůli velké zátěži kamionové dopravě. „Nechceme se dostat do stejné situace jako v případě logistického centra společnosti Metrans v České Třebové, kde nám zvýšená kamionová doprava devastuje krajské komunikace, které bude nutné za nemalé finanční prostředky opravit," řekl hejtman. Proto i krajská samospráva v případě lomu Zárubka uplatní připomínky.

Dosavadní posudek požaduje po vlastníkovi komunikace, tedy Pardubickém kraji, modernizaci několik kilometrů silnic, aby nedocházelo k překračování hlukových limitů. Není ovšem jasné, z jakých zdrojů by měla být tato investice provedena. „Považuji za správné, aby se na obnově komunikace podílel i vlastník a provozovatel těžby. Zároveň by bylo vhodné přesunout zátěž na železnici. Návrh nyní počítá s 20 procenty železniční a 80 procenty silniční dopravy. Podle mého názoru by měl být poměr spíše opačný," sdělil Netolický.   (pak)