Do práce nebo do školy se totiž stále nedostane řada cestujících, především z okresu Svitavy.

„V tomto týdnu předpokládáme, že neodjede přibližně 80 spojů za den. Nejsložitější situace je bohužel dlouhodobě na Moravskotřebovsku a Jevíčsku. Například na Lanškrounsku by naopak měly být obsazeny všechny spoje a na Orlickoústecku řešíme poslední neobsazený turnus,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Kompletní přehled odřeknutých spojů najdete ZDE

BusLinu nyní pomáhají zaměstnanci Správy a údržby silnic Pardubického kraje. „Profesní řidičák má u nás 26 lidí, vyřadili jsme ty, kteří seděli za volantem naposledy v autoškole. V hledáčku zůstali ti, kteří si řízením autobusu přivydělávají nebo na to mají kondici. Těch nám zůstalo sedm,“ řekl ředitel správy Miroslav Němec.

Psali jsme:

Autobusové nádraží - ilustrační foto.
Pomočené nádraží v Žamberku. Řidičům na busáku zoufale schází jakékoliv zázemí

V minulých týdnech nevyjelo v průměru 150 spojů denně, současných osm desítek kraj vyhodnotil jako výrazné zlepšení a hejtman Netolický upozornil, že od pondělí lidé začnou znovu platit jízdné.

Dopravu v kraji nyní zajišťuje pět společností.

Největší krajíc si ukrojila právě společnost BusLine, která jezdí v oblastech Orlickoústecka, Lanškrounska, Jevíčska a Svitavska. Ostatní firmy pak mají každá po jedné oblasti. Poličsko nyní obstarává společnost ZDAR ze Žďáru nad Sázavou.

Holicko má na starost Car-Tour, na Chrudimsku zůstává Arriva a oblast Přeloučska nakonec vysoutěžila firma Umbrella Coach & Buses.

„Vzhledem k dílčímu zlepšení situace by dopravce počínaje pondělím 27. června opět v rámci svých spojů vybíral od cestujících jízdné. Samozřejmě za předpokladu, ze se bude situace i nadále lepšit,“ zdůvodnil hejtman.

Další zlepšení má přijít s prázdninovými jízdními řády. „V létě bude o 14 turnusů denně méně, a to především v exponovaných časech, kdy nejsou vypravované takzvané školní spoje. Předpokládáme, že dopravce zajistí vlastním personálnem oblasti Orlickoústecka a Litomyšlska,“ uvedl krajský náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Jaká bude situace s dvěma dalšími oblastmi, tedy Moravskotřebovskem i Jevíčskem, je zatím nejisté. „Stále jednáme s řidiči Správy a údržby silnic. Jeden řidič jezdí od středy v oblasti Chocně, další by měl po návratu z dovolené nastoupit na Orlickoústecko,“ přiblížil Kortyš.

Autobusy společnosti BusLine
BusLine jezdí po Pardubickém kraji zadarmo. Pokud ovšem autobus vůbec přijede

Minulý týden vzkázali zástupci Pardubického kraje ředitelství BusLinu, aby zvážilo, zda je v jeho silách provozovat linky ve všech čtyřech oblastech. „Odchod z vysoutěžených oblastí vedení BusLinu zcela jistě nezvažuje. Hledáme řešení, jak spoje zabezpečit,“ opáčil provozní ředitel společnosti Michal Hanč. Doufá, že se situace stabilizuje v září.

„Přes léto chceme situaci zkonsolidovat a uděláme všechno pro to, aby od září k výpadkům ve spojích nedocházelo,“ ujistil Hanč.

Faktem však zůstává, že si řidiči stěžují na podmínky, které pro ně nový dopravce nachystal. Někteří z nich se právě z takových důvodů rozhodli k novému zaměstnavateli nenastoupit. Šoférům na řadě míst chybí například hygienické zázemí. „Dvě hodiny jsem ve čtvrtek čekal v Lanškrouně. Neměl jsem kam si dojít na záchod, kde si uvařit kávu. Je to zoufalé,“ uvedl řidič, který si ze strachu o zaměstnání nepřál být jmenován.

Pojede, nepojede? Má smysl čekat, nemá smysl čekat... Hoďte si korunou
BusLinu nechybí jen řidiči. Na některých místech se stále nerozjela infocentra

Problémem jsou také dlouhé turnusy a nově nastavené jízdní řády. „Já už si nepřijdu jako řidič autobusu, ale jako závodník,“ dodal šofér z Orlickoústecka.

Náměstek Kortyš v tiskové zprávě uvedl, že se zajímá o zpětnou vazbu široké veřejnosti a vyzdvihl kvalitu autobusů. „Dobrou zprávou je, že cestující si pochvalují moderní, nízkopodlažní vozy, což bylo v rámci výběrového řízení jedním za našich cílů. Samozřejmě chceme, aby všechny tyto moderní autobusy byly nasazeny a po regionu jezdily,“ sdělil.

Na dotazy Deníku ohledně výše penalizace dopravy a převzetí zodpovědnosti za neodjeté spoje však Kortyš už dva týdny nereaguje.

Infobox