Turnaj pořádá občanské sdružení Student Cyber Games už pošesté. Až do 15. listopadu poměří své síly 1144 přihlášených pětičlenných týmů v celkem osmdesáti třech oblastních kolech. Ti nejlepší se kvalifikují do krajských kol z nichž vzejdou finalisté, kteří se utkají 29. listopadu na půdě Masarykovy univerzity v Brně.

Šachy na papíře

Na Gymnáziu Josefa Ressela to vře. Deset týmů z celého Chrudimska se za pomocí křížků a koleček snaží spojit pět značek v libovolném směru a zvítězit. Jde to rychle. Někteří účastníci končí po pěti minutách a jen málo z nich dohrává až do vypršení časového limitu.

Piškvorky se svým způsobem podobají šachům. Od hráčů vyžadují pozornost a silnou porci logického myšlení. „Čím důležitější turnaj je, tím víc se do toho účastníci vžívají. Hráči už mají připravené strategie, přemýšlí a kombinují několik tahů dopředu. Partie trvají desítky minut a musíme je po vypršení časového limitu od sebe odtrhávat," říká s úsměvem organizátor Ondřej Korol.

Hráči nezačínají na úplně čistém papíře, ale používají techniku zahájení SWAP 1. „Jeden z hráčů na papír umístí tři značky podle libosti, třeba dva křížky a kolečko. Druhý si vybere, za jaký symbol chce hrát a ten, kdo má na papíře méně symbolů, začíná. Začínající hráč tak přijde o svou výhodu a šance se vyrovnají," vysvětluje Ondřej Korol.

V samotné herní mechanice piškvorek podvádět takřka nelze. „Jsou ale metody na hranici etiky, které občas hráči používají a snaží se jimi soupeře znervóznit a vyvést z míry. Je to takovéto: 'Ty to nevíš?' nebo 'Vždyť to je úplně jasný.' a podobně. S vyhrožováním jsme se tu zatím nesetkali," uvádí organizátorský pomocník Jan Kříž.

Mobil pod lavicí

„Loni jsme byli první, tak jsme měli velké očekávání, ale teď máme jednu prohru a jednu výhru, tak jsme trochu zklamaní," přiznává se kapitán týmu hlineckých gymnazistů Lukáš Hanus.

„Každopádně by to mohlo být lepší, ale když se nedaří, tak se nedaří. Před začátkem turnaje jsme trochu trénovali, ale nebylo to nijak intenzivní. Nad tahy dopředu moc nepřemýšlím. U piškvorek si člověk oddechne i zapřemýšlí," doplňuje Michal Vinař, který reprezentuje Střední školu zemědělskou z Chrudimi.

K nelibosti některých kantorů patří piškvorky pro svou nenáročnost k oblíbených kratochvílím mezi studenty v době vyučování. Sami účastníci turnaje se přiznávají, že si občas během hodiny několik partií zahrají. Klasické formy studentské zábavy piškvorky, slovní fotbal, bitevní lodě a další však pomalu začínají vytlačovat chytré telefony.

„Kromě piškvorek, kterých jsme od září popsali asi sedm sešitů, to jsou křížovky nebo Člověče, nezlob se. Máme takovou malou verzi, ale tu hrajeme hlavně o přestávkách. Jinak hrajeme také lodě nebo slovní fotbal," přiznává Bohumila Čajková z chrudimské zemědělky.

„Přijde mi, že mobilní telefony začínají trochu převažovat, i když se nám na minulém turnaji stalo, že nám tu dva účastníci hráli piškvorky na mobilním telefonu," dodává Ondřej Korol.

Titul piškvorkového přeborníka zůstal nakonec „doma". První končí Suchý Septimáni a druzí Dream team, oba z Gymnázia Josefa Ressela. Bronz si z Chrudimi odváží loňský vítěz tým OXOXO z hlineckého Gymnázia K. V. Raise.

LUKÁŠ VANÍČEK