Není kde zaparkovat, zdražíme parkovné. Však oni si řidiči rozmyslí, kde své auto nechat. Tak to je cesta, kterou chrudimská radnice – naštěstí pro řidiče – nechce jít.

Situace s parkováním se sice stala možná největším problémem zdejších sídlišť, ovšem ještě zoufalejší je příčina celého problému: Už i sama radnice naznačila, že největšími potížisty většinou nejsou řidiči, ale anonymové, kteří si na špatně parkující sousedy stěžují.

Městští strážníci by sami byli benevolentní. Parkovat totiž opravdu není kde a především na sídlišti Větrník nebo v ulici Husova nezbývá, než auto nechat v zákazech stání, nemluvě o chodnících nebo dokonce o trávě.

Jenže na stížnosti anonymů strážníci reagovat musí. A dávat pokuty „hříšníkům“ také. Jinak by porušovali zákon.

„Jsme si vědomi toho, že jednoduché a rychlé řešení neexistuje. Chceme i nadále tolerovat parkování na

sídlištích a dalších místech s komplikovaným parkováním, pokud neohrožují bezpečnost dopravy. Nicméně zdá se, že někteří obyvatelé se rozhodli narušit poklidný stav věci, o čemž svědčí anonymní telefonáty a výzvy strážníkům,“ řekl nedávno chrudimský starosta Jan Čechlovský. Tvrdí, že jako přímý velitel městské policie nemůže nabádat strážníky k nerespektování zákona.

Svízelné parkování v Husově, Rooseveltově nebo Fibichově ulici pak vyřešili chrudimští radní se zástupci samospráv občanů po vzoru Chytré Horákyně.
Z některých ulic vzniknou jednosměrky, a tím bude legalizováno stání při okrajích vozovky. Jednosměrky vzniknou například v ulicích Slovenská, Slezská a v části ulic Příčná a Česká. Ucpaná Husovka naproti tomu nakonec zůstane obousměrná, podélný parkovací pruh ale tady vznikne.

„Tím, že tam dáme jednosměrky, budou lidé v klidu a mohou zde parkovat, jak chtějí,“ uvedl místostarosta Roman Málek.

INFOGRAFIKA Změny v poplatcích

Parkoviště musí být do 300 metrů od domu, říká zákon

Za poslední čtyři roky vzrostl počet osobních aut v českých rodinách o půl milionu. Zároveň se mírně snížil počet osob připadajících na jeden automobil.

Vyplývá z toho nejen špatný stav ovzduší především ve velkých městech, ale i dopravní zácpy. A v neposlední řadě také problémy s parkováním.
Trendem posledních let je proto vyhánět dopravu z center měst. Účinným prostředkem k tomu je například zdražování parkovného.
Obecně platí pravidlo „čím blíže středu města, tím vyšší poplatek“. Do některých ulic se navíc autem vůbec nesmí, samozřejmě s výjimkami zásobování nebo lékařské pomoci a podobně.

Parkovací místa ale musejí zůstávat u staveb určených k bydlení nebo k rekreaci a nesmějí od nich být vzdáleny více než 300 metrů docházkové vzdálenosti. Naopak garáže nebo parkovací místa pro nákladní vozidla a autobusy by se podle vyhlášky měly umisťovat mimo oblasti bydlení, rekreace nebo občanské vybavenosti, tedy rovněž mimo centra měst.

Na žádném parkovišti by neměl chybět vyhláškou určený počet stání pro automobily zdravotně postižených osob. Zastaví-li řidič na tomto místě neoprávněně, hrozí mu pokuta od pěti až do deseti tisíc.

Za jiné špatné parkování se pokuta může vyšplhat až na dva tisíce korun, a kromě toho hrozí i odtažení vozidla.