Redakce Deníku se přesvědčila, jak podnikají někteří východočeští „pojišťováci“. Natočila video schůzky zprostředkovatele pojištění společnosti Kooperativa s klientem, kde vycházejí na povrch jejich podivné praktiky.

Videa jsou prý podvržená

Ačkoliv vedení Kooperativy přiznalo, že již dostalo několik podnětů od poškozených klientů, video stejně jako vystupující zprostředkovatel označilo za podvrh. Pojištění, které se stalo předmětem podvodů, logicky brání.

„Diskutabilní chování několika prodejců a do značné míry nefér soupeření externích zprostředkovatelů (zaplacené video jednou firmou, aby očernila druhou) v Pardubickém a Královéhradeckém kraji žádným způsobem nesouvisí s kvalitou produktu jako takového,“ uvedl mluvčí Kooperativy Marek Vích.

Jedná s klienty bez oprávnění

Dodal, že situaci prověřují a firma, jejíž pojišťovací zprostředkovatelé takto podnikali, prý přijala potřebná opatření a s těmito svými zaměstnanci se už rozloučila.

V pardubické zprostředkovatelské firmě PK s.r.o. však nikdo už týdny nezvedá telefon. Podobně se chová i její spolupracovník Lukáš Hucl, kterého redakce zachytila na své nahrávce. Podle výpisu z České národní banky nemá na sjednávání smluv oprávnění, čímž porušuje zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích.

K případu se pro Deník vyjádřila i Lenka Burýšková z východočeské správy Policie ČR. „Pokud by poskytovali tyto služby neoprávněně a v rozporu se zákony, mohlo by se jednat o trestný čin neoprávněného podnikání,“ uvedla Burýšková.

Dodala však, že jde pouze o obecný pohled na problematiku.
Právě Lukáš Hucl označil pořízené nahrávky za podvrh a uvedl, že ve dvou videích účinkoval za 20 tisíc korun. Ty mu měl vyplatit Tomáš Košťál, který na celý případ redakci upozornil.

Dlužníkem je klient

Na webu Deníku se k tématu rozběhla vzrušená diskuse, do níž svými komentáři přispěli i poškození klienti.

Zprostředkovatel jim nabídl, že sepíší smlouvu o pojištění Perspektiva od Kooperativy a několikatisícové pojistné bude dva roky platit za ně. Za uzavřenou smlouvu zprostředkovateli putuje do kapes provize, kterou by ale musel vrátit, pokud by pojištění klient do dvou let vypověděl.

Protože s narůstajícím počtem uzavřených smluv by mu úměrně klesal i výdělek, zaměstná pod sebe další, kteří budou smlouvy sepisovat za něj a odevzdávat mu část svých provizí. Vše připomíná nechvalně známé pyramidové hry, pojištění Kooperativy totiž slouží pouze jako zástěrka pro získávání peněz.

Pokud zprostředkovatel přestane za klienta pojistné platit, je z obliga. Smlouva je sepsaná na klientovo jméno, a dlužné pojistné proto bude Kooperativa vymáhat po něm.

Pomoc, volají podvedení i podvodníci
Na webové diskusi Deníku se k tématu podvodů s pojistnými smlouvami rozvinula diskuse, kde se přihlásili nejen poškození klienti, kterým plní poštovní schránky upomínky o dlužné pojistné, ale i zprostředkovatelé, kteří budou nyní muset vracet provize, které za uzavřené smlouvy získali.

„Toto pojišťování dělám tři měsíce a chci z toho ven, ale nemám ty provize, které mi přišly, a oni je budou chtít vrátit. Byl bych moc rád, kdyby mi někdo poradil, jak z toho ven, abych nemusel vracet ty provize,“ napsal uživatel, který se podepsal jako Tomáš.

„Mám smlouvu, přišla mi upomínka na dost peněz, protože můj zástupce přestal platit. Co mám dělat,“ ptal se zase David.