Podle trhovokamenické starostky Ivy Dostálové především není provádění údržby dostatečně pohotové. „Když zavolám na dispečink do Pardubic, že máme v Trhové Kamenici kalamitu, tak se tomu operátor diví. Ano, cestáři poté celkem rychle přijedou, ale já myslím, že by si situaci měli ohlídat sami,“ přemítá Iva Dostálová. Podle ní bývalo lépe dřív, kdy se o údržbu starali krajští cestáři z nedalekého hlineckého cestmistrovství.

O situaci na silnici I/37 v minulém týdnu starostka mluvila také s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým.

„Problematický je především kopec na Rohozné. Co se týká silnic nižších tříd, které udržují naši krajští silničáři, tak zde obdobné problémy nejsou. Budu chtít jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic, aby se soukromé společnosti na některé krizové úseky zaměřily,“ uvedl hejtman, který další podněty nedávno získal i v rámci jednání se starosty na Letohradsku.

Podle trhovokamenické Ivy Dostálové je současná situace až absurdní. „Chápu, že jde o silnice různých tříd, ale když přijedou od Rváčova cestáři z Hlinska, tak se u nás na stopce před křižovatkou otočí a hlavní silnicí musejí nechat být. Dřív v jízdě normálně pokračovali a upravili vše, co bylo potřeba,“ vzpomíná trhovokamenická starostka. Pluh soukromých cestářů se prý navíc později městysem prožene takovou rychlostí, že nahodí špinavým sněhem od radlice fasády okolních domů. „Se silničáři z Hlinska jsme se znali osobně, takže s nimi bývala i v tomto ohledu rozumná dohoda,“ vzpomíná starostka.

Podle starosty obce Včelákov Jana Pejchy bývají problémy také na státní silnici I/34. „Když nedávno napadly dva centimetry sněhu, tak byl téměř nesjízdný úsek z Hlinska do Poličky. Realita je dnes bohužel taková, že jsme přišli o komfort, na jaký jsme byli v uplynulých desetiletích zvyklí. To je hodně smutné. Je třeba zmínit, že SÚS Pardubického kraje má ve své působnosti hned patnáct středisek, zatímco pro státní silnice jsou teď v kraji pouhé dva dispečinky.

Údržba proto není pohotová. Když pak slyším v rozhlasovém vysílání zprávu, že úsek Trhová Kamenice – Rohozná je ještě v poledne nesjízdný, tak si říkám, jak je tohle možné? To je něco, co jsem v předchozích 25 letech nezažil,“ tvrdí starosta. Přiznává přitom, že pro něj jde přímo o „srdeční“ záležitost, neboť sám pracoval v krajské „SÚSce“ pětadvacet let.

Zdá se ale, že vedení ŘSD si nedostatky v zimní údržbě nepřipouští. „Je leden, takže mrzne a sněží,“ poznamenal nedávno lakonicky mluvčí organizace Jan Rýdl.

Náměstek Pavol Škuliga ze sdružení firem Eurovia a Sovis, které si ŘSD na zimní údržbu silnic 1. třídy najalo, příkře reagoval na otázku Deníku, zda nemá pocit, že státovky vypadají při nynějších kalamitách hůř než krajské silnice II. a III. tříd. „To jsou zavádějící a nesmyslné otázky,“ řekl a zavěsil.

Kritika současného způsobu údržby silnic prvních tříd zaznívá už od roku 2017, kdy byl dnešní model poprvé zaveden. Ministerstvo dopravy ale vždy tvrdilo, že požaduje od dodavatelů služby stejnou kvalitu a upozorňuje rovněž na významnou úsporu financí.

Žáci oboru hotelnictví chrudimské školy Bohemia obstáli v nejtěžší soutěži odbornosti na Mistrovství republiky Gastro Junior Bidfood Cup Brno 2019.
Zlatí kluci z chrudimské „hotelovky“